TikTok–harrastuksesta ammatti
Morelius, Marika (2024)
Morelius, Marika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630271
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on koostaa päiväkohtainen aikataulu sosiaalisen median vaikuttajalle, jotta vaikuttaja voi rakentaa itselleen sisällöntuotannosta ammatin. Tämän tavoitteen tueksi luodaan sisältösuunnitelma TikTokiin sisältöä tekevälle kauneusvaikuttajalle. Päiväkohtaisessa suunnitelmassa kuvataan tarkemmin vaikuttajan työhön kuuluvia tehtäviä. Suunnitelman apuna on hyödynnetty vaikuttajahaastattelua. Sisältösuunnitelma on tukena ja apuna aikataulun työstämisessä, ja auttaa ymmärtämään, mitä milloinkin tehdä.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu tietoperustasta, produktista, sekä liitteenä olevasta sisältösuunnitelmasta ja päiväohjelmasta. Tietoperustassa tarkastellaan aluksi vaikuttajamarkkinointia, siihen liittyviä lakeja, sekä kauneusvaikuttajia. Tämän jälkeen esitellään TikTok-alustana, alustalle tehtäviä sisältöjä, sen algoritmia, ja käyttäjiä. Lopuksi käydään vielä läpi erilaisia tapoja tienata TikTok-alustalla, sekä alustan ulkopuolella, vaikka omaisi pienenkin seuraajakunnan. Lisäksi tarkastellaan, mitä ominaisuuksia vaikuttaja tarvitsee työllistyäkseen sosiaalisella medialla. Aihe on ajankohtainen, koska TikTok kuuluu Suomen suosituimpien sosiaalisen median alustojen joukkoon.
Työn kohderyhmänä ovat TikTokin eri tienaamismenetelmistä kiinnostuneet ihmiset, jotka haluavat luoda uran TikTok-vaikuttajina. Työ on suunnattu sisällöntuottajille, joilla ei ole vielä suurta seuraajakuntaa.
Työn produktina koostettiin Notionilla päiväohjelma syys-lokakuulle 2024, jota tukemaan koostettiin Canvalla sisältösuunnitelma. Sisältösuunnitelmaan sisällytettiin elo-marraskuun ajalta suunnitellut sisällöt, koska päiväkohtaisessa aikataulussa on viittauksia tämän ajanjakson sisältöihin. Suunnitelman hyödynnettävyys ja onnistumisen arviointi jää teoria tasolle. Suunnitelman työstämisen myötä selkeytyy, mitä kaikkea muuta vaikuttajan arkeen kuuluu pelkkien sisältöjen kuvaamisen ja julkaisemisen lisäksi.
Valmiin tuotoksen avulla vaikuttaja pystyy tekemään sosiaalista mediaa ammattimaisemmin ja suunnitelma tukee vaikuttajan tavoitteita. Vaikuttaja ymmärtää opinnäytetyöprosessin kautta paremmin, mitä kaikkea vaikuttajana toimiminen vaatii. Työtä alettiin tekemään toukokuussa 2024 ja se valmistui marraskuussa 2024.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu tietoperustasta, produktista, sekä liitteenä olevasta sisältösuunnitelmasta ja päiväohjelmasta. Tietoperustassa tarkastellaan aluksi vaikuttajamarkkinointia, siihen liittyviä lakeja, sekä kauneusvaikuttajia. Tämän jälkeen esitellään TikTok-alustana, alustalle tehtäviä sisältöjä, sen algoritmia, ja käyttäjiä. Lopuksi käydään vielä läpi erilaisia tapoja tienata TikTok-alustalla, sekä alustan ulkopuolella, vaikka omaisi pienenkin seuraajakunnan. Lisäksi tarkastellaan, mitä ominaisuuksia vaikuttaja tarvitsee työllistyäkseen sosiaalisella medialla. Aihe on ajankohtainen, koska TikTok kuuluu Suomen suosituimpien sosiaalisen median alustojen joukkoon.
Työn kohderyhmänä ovat TikTokin eri tienaamismenetelmistä kiinnostuneet ihmiset, jotka haluavat luoda uran TikTok-vaikuttajina. Työ on suunnattu sisällöntuottajille, joilla ei ole vielä suurta seuraajakuntaa.
Työn produktina koostettiin Notionilla päiväohjelma syys-lokakuulle 2024, jota tukemaan koostettiin Canvalla sisältösuunnitelma. Sisältösuunnitelmaan sisällytettiin elo-marraskuun ajalta suunnitellut sisällöt, koska päiväkohtaisessa aikataulussa on viittauksia tämän ajanjakson sisältöihin. Suunnitelman hyödynnettävyys ja onnistumisen arviointi jää teoria tasolle. Suunnitelman työstämisen myötä selkeytyy, mitä kaikkea muuta vaikuttajan arkeen kuuluu pelkkien sisältöjen kuvaamisen ja julkaisemisen lisäksi.
Valmiin tuotoksen avulla vaikuttaja pystyy tekemään sosiaalista mediaa ammattimaisemmin ja suunnitelma tukee vaikuttajan tavoitteita. Vaikuttaja ymmärtää opinnäytetyöprosessin kautta paremmin, mitä kaikkea vaikuttajana toimiminen vaatii. Työtä alettiin tekemään toukokuussa 2024 ja se valmistui marraskuussa 2024.
