Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset ja asenteet vanhusten hoitotyöstä : narratiivinen kirjallisuuskatsaus
Lähteenmäki, Sonja; Ahola, Julia (2024)
Lähteenmäki, Sonja
Ahola, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630160
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ja asenteita vanhusten hoitotyötä kohtaan. Tavoitteena on tuottaa tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksista ja asenteista vanhusten hoitotyöstä, jotta vanhusten hoitotyön vetovoimaisuutta ja kiinnostusta sairaanhoitajaopiskelijoiden keskuudessa voidaan lisätä.
Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaussa käytettiin CINAHL ja PubMed tietokantoja. Katsaukseen valikoitui 15 tutkimusta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset ja asenteet olivat positiivisia ja negatiivisia. Positiivisiin kokemuksiin ja asenteisiin vaikuttivat hyvät käytännön kokemukset harjoitteluista, hyvä ohjaus ja opetusmenetelmät. Negatiivisiin kokemuksiin ja asenteisiin vaikuttivat heikot kokemukset harjoitteluista, opiskeluvuosi ja puutteet vanhustenhoitotyön teoriaopinnoissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset ja asenteet vanhustenhoitotyötä kohtaan vaihtelevat positiivisten ja negatiivisten kokemuksien mukaan. Jatkotutkimuksena olisi hyvä tutkia parantaako skenaariopohjainen opetuksen lisääminen opetussuunnitelmiin opiskelijoiden kokemuksia ja asenteita vanhusten hoitotyötä kohtaan myönteisemmäksi.
Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaussa käytettiin CINAHL ja PubMed tietokantoja. Katsaukseen valikoitui 15 tutkimusta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset ja asenteet olivat positiivisia ja negatiivisia. Positiivisiin kokemuksiin ja asenteisiin vaikuttivat hyvät käytännön kokemukset harjoitteluista, hyvä ohjaus ja opetusmenetelmät. Negatiivisiin kokemuksiin ja asenteisiin vaikuttivat heikot kokemukset harjoitteluista, opiskeluvuosi ja puutteet vanhustenhoitotyön teoriaopinnoissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset ja asenteet vanhustenhoitotyötä kohtaan vaihtelevat positiivisten ja negatiivisten kokemuksien mukaan. Jatkotutkimuksena olisi hyvä tutkia parantaako skenaariopohjainen opetuksen lisääminen opetussuunnitelmiin opiskelijoiden kokemuksia ja asenteita vanhusten hoitotyötä kohtaan myönteisemmäksi.
