Elämysmökki Oulun seudulle
Väänänen, Kaisa Marjaana (2024)
Väänänen, Kaisa Marjaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630443
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko elämysmökille kiinnostusta Oulun seudulla, aktiviteetti- sekä ruokapalveluineen. Opinnäytetyö tarkoituksena oli myös toimia pohjana liikeidean kehittämiselle ja saada potentiaalinen asiakasnäkökulma. Opinnäytetyö tehtiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä. Aineistonkeruumenetelminä oli tarinankerronta sekä teemahaastattelut. SWOT-analyysissä käytettiin aineistoa teemahaastatteluista, tarinankerron-nasta sekä kirjallisuusosan aineistosta. Ruokapalvelut eivät saaneet paljon tukea vastaajilta, jotka mieluummin nauttivat paikallista ruokaa paikallisessa ravintolassa tai kokkasivat itse mökissään. Mahdollisuus tilata mökille ammattikokki ja tarjoilija koettiin kuitenkin hyväksi vaihtoehdoksi. Vastaajat halusivat elämysmökkilomaltaan rauhoittumista, rentoutumista, hemmottelua sekä mukavuutta. Vastaajat kokivat, että sauna on tärkeä elementti mökillä. Mökin sijainnilla on suuri merkitys vastaajille, millaisia aktiviteetteja pystyy harrastamaan mökin läheisyydessä. Ulkoilua harrasti kaikki vastaajat omien mahdollisuuksien mukaan. Luonnosta haetaan voimavaroja arkeen. Matkailijat haluavat kokea jotain erilaista, kokemuksellista ja elämyksellistä, luksusta matkoillaan. Tutkimus tuotti uutta näkökulmaa liikeideaan, jossa olisikin kaksi erilaista kohderyhmää, kotimaan matkailijat sekä kansainväliset matkailijat. Näistä vastauksista koottiin tutkimuksen aineisto teema-aiheittain, joista tehtiin SWOT-analyysin yhteenveto, joka oli lopputulema kehitystyölle. SWOT-analyysi toimii tulevaisuudessa yhtenä liiketoimintasuunnitelman osana. The aim of the thesis was to find if there was interest in a cottage holiday concept in the Oulu region that would contain activity and food services. The thesis also aimed to serve as a basis for developing a business idea and ob-tain potential customer insight.
The thesis utilized aqualitative research method. Data was collected by means of storytelling and semi-structural interview. The SWOT analysis was used to process the interviews, storytelling and content of the literature re-view. The food services did not receive much support from the respondents who preferred to have local food in a local restaurant or cook by themselves in their cottage. However, the possibility to order a professional chef and a wait-er to the cottage was perceived as a good option. The respondents wanted peacefulness, relaxation, indulgence and comfort from their holiday. The re-spondents felt that the sauna is an important element in the cottage. Also, the location of the cottage seemed to be of great importance to the respondents as it has an effect on the activities that can be performed in the vicinity. All re-spondents enjoyed outdoor activities and seeking empowerment in nature. Travelers want to experience something different, cozy, experiential and lu-xurious on their holiday.
The thesis produced a perspective for a business idea, with two different tar-get groups, domestic and international tourists. A significant result of this stu-dy was a summary of the SWOT analysis which can be used in the develop-ment of a business plan.
The thesis utilized aqualitative research method. Data was collected by means of storytelling and semi-structural interview. The SWOT analysis was used to process the interviews, storytelling and content of the literature re-view. The food services did not receive much support from the respondents who preferred to have local food in a local restaurant or cook by themselves in their cottage. However, the possibility to order a professional chef and a wait-er to the cottage was perceived as a good option. The respondents wanted peacefulness, relaxation, indulgence and comfort from their holiday. The re-spondents felt that the sauna is an important element in the cottage. Also, the location of the cottage seemed to be of great importance to the respondents as it has an effect on the activities that can be performed in the vicinity. All re-spondents enjoyed outdoor activities and seeking empowerment in nature. Travelers want to experience something different, cozy, experiential and lu-xurious on their holiday.
The thesis produced a perspective for a business idea, with two different tar-get groups, domestic and international tourists. A significant result of this stu-dy was a summary of the SWOT analysis which can be used in the develop-ment of a business plan.