HSOY ry:n verkkosivujen uudistaminen
Hirvonen, Ilona (2024)
Hirvonen, Ilona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630369
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Haaga-Helian liiketalouden opiskelijoiden aineyhdistyksen, HSOY ry:n verkkosivujen uudistusta. Uudistuksen taustalla on tarve parantaa verkkosivujen käytettävyyttä, hakukoneoptimointia ja mobiilioptimointia, koska vanha sivusto kärsi monesta toiminnallisuuteen ja saavutettavuuteen liittyvästä ongelmasta. Verkkosivut ovat yksi keskeisistä osista yhdistyksen viestintä- ja markkinointistrategiaa; ne ovat tietolähde sekä opiskelijoille että mahdollisille yhteistyökumppaneille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa käyttäjäystävällinen, moderni ja helposti ylläpidettävä verkkosivusto, joka tukee HSOY ry:n strategisia tavoitteita ja tarjoaa paremman käyttökokemuksen eri päätelaitteilla. Työ perustui HSOY ry hallituksen toiveisiin ja benchmarking-vertailuun vastaavien organisaatioiden verkkosivustoista. Uudistusprosessi toteutettiin heinäkuussa 2024 ja se sisälsi verkkosivuston nykytilan analyysin, käytettävyyden ja teknisten ratkaisujen kehittämisen sekä visuaalisen ilmeen modernisoinnin.
Tietoperusta kattaa digitaalisen markkinointiviestinnän, hakukone- ja mobiilioptimoinnin sekä käytettävyyden parantamisen erityisesti WordPress-alustalla. Teoriapohja perustuu tieteellisiin artikkeleihin ja alan ammatillisiin lähteisiin sekä kirjallisuuteen. Keskeisiä lähteitä olivat Karjaluodon (2010) markkinointiviestinnän määritelmät ja Rowlesin (2018) opit käytettävyydestä ja optimoinnista. Myös Google Search Console ja PageSpeed Insights tukivat teknisten analyysien tekemistä. Benchmarking auttoi tunnistamaan kehityskohteet ja parhaat käytännöt.
Työn tuloksena luotiin responsiivinen ja mobiilioptimoitu verkkosivusto, joka paransi merkittävästi HSOY ry:n verkkosivun käytettävyyttä. Sivuston tekninen suorituskyky ja hakukoneoptimointi kehittyivät huomattavasti. Tulokset osoittavat, että uudistettu sivusto vastaa käyttäjien tarpeisiin ja parantaa yhdistyksen viestinnän ja markkinoinnin tehokkuutta. Tulevaisuudessa sivustoa voidaan kehittää tekemällä niistä dynaamiset ja sosiaalisen median integraatiota lisäämällä. Uudistettu verkkosivusto tukee uusien jäsenten rekrytointia ja edesauttaa yhteistyösuhteiden kehittämistä muiden organisaatioiden kanssa.
Yksi uudistusprojektin keskeisistä painopisteistä oli yhdistyksen hallinnollisen toiminnan tehostaminen. Uusi verkkosivusto mahdollistaa helpon sisällönhallinnan ilman laajaa teknistä osaamista, mikä säästää yhdistyksen resursseja ja mahdollistaa keskittymisen yhdistyksen ydintehtäviin, kuten opiskelijayhteisön palvelemiseen ja sidosryhmäyhteistyön kehittämiseen. Lisäksi sivuston kehitystyö jatkuu saavutettavuuden osalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa käyttäjäystävällinen, moderni ja helposti ylläpidettävä verkkosivusto, joka tukee HSOY ry:n strategisia tavoitteita ja tarjoaa paremman käyttökokemuksen eri päätelaitteilla. Työ perustui HSOY ry hallituksen toiveisiin ja benchmarking-vertailuun vastaavien organisaatioiden verkkosivustoista. Uudistusprosessi toteutettiin heinäkuussa 2024 ja se sisälsi verkkosivuston nykytilan analyysin, käytettävyyden ja teknisten ratkaisujen kehittämisen sekä visuaalisen ilmeen modernisoinnin.
Tietoperusta kattaa digitaalisen markkinointiviestinnän, hakukone- ja mobiilioptimoinnin sekä käytettävyyden parantamisen erityisesti WordPress-alustalla. Teoriapohja perustuu tieteellisiin artikkeleihin ja alan ammatillisiin lähteisiin sekä kirjallisuuteen. Keskeisiä lähteitä olivat Karjaluodon (2010) markkinointiviestinnän määritelmät ja Rowlesin (2018) opit käytettävyydestä ja optimoinnista. Myös Google Search Console ja PageSpeed Insights tukivat teknisten analyysien tekemistä. Benchmarking auttoi tunnistamaan kehityskohteet ja parhaat käytännöt.
Työn tuloksena luotiin responsiivinen ja mobiilioptimoitu verkkosivusto, joka paransi merkittävästi HSOY ry:n verkkosivun käytettävyyttä. Sivuston tekninen suorituskyky ja hakukoneoptimointi kehittyivät huomattavasti. Tulokset osoittavat, että uudistettu sivusto vastaa käyttäjien tarpeisiin ja parantaa yhdistyksen viestinnän ja markkinoinnin tehokkuutta. Tulevaisuudessa sivustoa voidaan kehittää tekemällä niistä dynaamiset ja sosiaalisen median integraatiota lisäämällä. Uudistettu verkkosivusto tukee uusien jäsenten rekrytointia ja edesauttaa yhteistyösuhteiden kehittämistä muiden organisaatioiden kanssa.
Yksi uudistusprojektin keskeisistä painopisteistä oli yhdistyksen hallinnollisen toiminnan tehostaminen. Uusi verkkosivusto mahdollistaa helpon sisällönhallinnan ilman laajaa teknistä osaamista, mikä säästää yhdistyksen resursseja ja mahdollistaa keskittymisen yhdistyksen ydintehtäviin, kuten opiskelijayhteisön palvelemiseen ja sidosryhmäyhteistyön kehittämiseen. Lisäksi sivuston kehitystyö jatkuu saavutettavuuden osalta.
