Käsikirjat osana yrityksen projektinhallintaa
Pohjola, Miikka (2024)
Pohjola, Miikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630472
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää myynti- ja toimitusproseduurit yrityksen projektinhallinnan tueksi. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Laadullisina tutkimusmenetelminä hyödynnettiin SWOT-analyysiä sekä puolistrukturoitua haastattelua ja analyysi toteutettiin teemoittelun avulla. Lopullisena tuotoksena syntyi kaksi käsikirjaa, jotka käsittelevät myynti- ja toimitusproseduureja yrityksen Transports-yksikön liiketoiminta-alueella.
Myyntiproseduureja käsittelevässä käsikirjassa kuvataan projektimyynnin vaiheet, jotka alkavat asiakkaan tarjouspyynnöstä ja päättyvät sopimuksen solmimiseen. Myyntiprosessin dokumentointi ja laadunvarmistus on myös kuvattu käsikirjassa. Toimitusproseduurien osalta käsikirjassa keskitytään projektitoimitusten eri vaiheisiin, projektinhallintaan ja laadunvarmistukseen. Toimitusprojekteissa korostuvat aikataulujen ja budjettien hallinta sekä projektien luokittelu ABC- ja D-luokkiin niiden monimutkaisuuden sekä riskien perusteella. Opinnäytetyö osoittaa, että selkeät ja yhtenäiset proseduurit ovat välttämättömiä projektinhallinnan onnistumiselle ja yrityksen kilpailukyvyn parantamiselle. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneet käsikirjat tarjoavat yhtenäiset toimintatavat ja ohjeistukset yritykselle. Ne helpottavat uusien työntekijöiden perehdyttämistä sekä tehostavat projektien hallintaa, läpivientiä sekä minimoivat virheitä.
Myyntiproseduureja käsittelevässä käsikirjassa kuvataan projektimyynnin vaiheet, jotka alkavat asiakkaan tarjouspyynnöstä ja päättyvät sopimuksen solmimiseen. Myyntiprosessin dokumentointi ja laadunvarmistus on myös kuvattu käsikirjassa. Toimitusproseduurien osalta käsikirjassa keskitytään projektitoimitusten eri vaiheisiin, projektinhallintaan ja laadunvarmistukseen. Toimitusprojekteissa korostuvat aikataulujen ja budjettien hallinta sekä projektien luokittelu ABC- ja D-luokkiin niiden monimutkaisuuden sekä riskien perusteella. Opinnäytetyö osoittaa, että selkeät ja yhtenäiset proseduurit ovat välttämättömiä projektinhallinnan onnistumiselle ja yrityksen kilpailukyvyn parantamiselle. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneet käsikirjat tarjoavat yhtenäiset toimintatavat ja ohjeistukset yritykselle. Ne helpottavat uusien työntekijöiden perehdyttämistä sekä tehostavat projektien hallintaa, läpivientiä sekä minimoivat virheitä.