Music event management: social and environmental responsibility with partnerships
Peltola, Alma (2024)
Peltola, Alma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630404
Tiivistelmä
The objective of this thesis was to investigate the different aspects and characteristics which contribute in forming environmentally and socially responsible business partnerships within live music events. The purpose was to study the role of partnerships in the event sector and how they affect the event’s brand and viability.
The theoretical framework was based on literature, articles, news, blogs, and global standards related to the event sector, business partnerships, ethical conduct, and sustainability aspects in business.
The study was conducted by means of three interviews with event field professionals. The methodological approach was qualitative, including a thematic analysis. The conducted interviews were semi-structured and held with an objective of gaining personal insights from the chosen interviewees.
The findings indicated that responsible event partnership includes aspects within shared brand mission, sustainability goals, long-term visions and social responsibility. The results were a collection of all interviewees’ mutual or diverged opinions within the themes, of which were collected by detailed notes from each interview session.
In sum, the thesis presented perspectives of responsible business in the live music field. Core responsibility subjects were recognised within sustainability, brand management and ethical business behaviour. By understanding the different aspects that contribute in building socially and environmentally responsible event partnerships, the stakeholders in the field are able to build a solid ground for their brand, for their event and the future of the entire work sector. Opinnäytetyö tutkii musiikkitapahtumien yhteistyökumppanuuksia vastuullisen liiketoiminnan näkökulmasta. Keskeiset aihepiirit opinnäytetyössä ovat ympäristönkehitys sekä yhteiskunnallinen vastuu musiikkialan kumppaniyhteistöitä luodessa. Työn tavoite on selvittää, kuinka yhteistyökumppanuudet tapahtuma-alalla vaikuttavat järjestäjän brändiin sekä tapahtuman imagoon. Opinnäytetyön teoreettinen pohja perustuu kirjallisuuteen, artikkeleihin, uutisiin, blogiteksteihin sekä globaaleihin standardeihin liittyen tapahtuma-alaan ja sen sisältämiin aihepiireihin. Nämä aihepiirit lukeutuvat pääpiirteittäin yrityskumppanuuksiin, eettiseen liiketoimintaan sekä ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen. Kvalitatiivinen tutkimus liittyen musiikkitapahtumien vastuullisuuteen ja yhteistyökumppanuuksiin toteutettiin haastattelujen muodossa. Valikoidut haasteltavat ovat tapahtuma-alan ammattilaisia, joiden keskeinen kokemus sijoittuu musiikkitapahtumiin. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, joiden tavoitteena oli kerätä henkilökohtaisia näkemyksiä sekä havaintoja haastateltavilta liittyen neljään pääteemaan: tapahtumatuottajan identiteetti, kumppanuuksien merkitys sekä arvot, ympäristötekijät tapahtumatuotannossa ja musiikkifestivaalien sosiaalinen vaikutus. Opinnäytetyön tulokset viittaavat siihen, että vastuullinen tapahtumayhteistyö sisältää piirteitä yhteisestä brändipäämäärästä, ympäristövastuusta, jatkuvasta kehityksestä sekä yhteiskuntavastuusta. Tulokset ovat kokoelma haastateltavien yhteisistä tai eriävistä mielipiteistä, jotka kerättiin muistiinpanojen avulla teemoittain haastattelujen aikana. Yhteenvetona, tämä opinnäytetyö tuo esille perspektiivejä liittyen vastuulliseen liiketoimintaan livemusiikkitapahtumien parissa. Keskeiset vastuualueet tapahtumien yhteistyökumppanuuksissa käsitellään ympäristökestävyyden, brändin hallinnan sekä eettisen liiketoiminnan näkökulmista. Ympäristö- sekä yhteiskuntavastuun eri näkökulmien tunnistaminen tapahtuma-alalla auttaa sidosryhmiä luomaan vastuullista brändiä sekä onnistuneita yhteistyökumppanuuksia.
The theoretical framework was based on literature, articles, news, blogs, and global standards related to the event sector, business partnerships, ethical conduct, and sustainability aspects in business.
The study was conducted by means of three interviews with event field professionals. The methodological approach was qualitative, including a thematic analysis. The conducted interviews were semi-structured and held with an objective of gaining personal insights from the chosen interviewees.
The findings indicated that responsible event partnership includes aspects within shared brand mission, sustainability goals, long-term visions and social responsibility. The results were a collection of all interviewees’ mutual or diverged opinions within the themes, of which were collected by detailed notes from each interview session.
In sum, the thesis presented perspectives of responsible business in the live music field. Core responsibility subjects were recognised within sustainability, brand management and ethical business behaviour. By understanding the different aspects that contribute in building socially and environmentally responsible event partnerships, the stakeholders in the field are able to build a solid ground for their brand, for their event and the future of the entire work sector.