Tietopaketti tatuointiyrittäjän sosiaalisen median käyttöön
Konttinen, Iida (2024)
Konttinen, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630363
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa selkeä ja perusteet kattava sosiaalisen median markkinoinnin tietopaketti tatuointialalla toimiville yrittäjille. Työ on suunnattu tatuoijille, tatuointistudioille, ja erityisesti aloittaville yrittäjille, joilla ei aina löydy taustaa tai koulutusta markkinoinnin parista. Opinnäytetyö on toiminnallinen.
Koska aiheesta löytyy melko vähän tietoa tai tutkimuksia, keräsin suurimman osan tiedoistani haastattelemalla viittä tatuoijaa neljästä eri studiosta. Pohjana toimi myös oma kokemus alasta sekä markkinointiin painottuva lähdeaineisto. Haastattelut auttoivat sisällön muotoutumisessa ja kommenttien sekä palautteen pohjalta pystyin muodostamaan loogisen rakenteen tuotokselle.
Tietopaketissa perehdytään sosiaalisen median alustoihin sekä siihen, miten niitä voi hyödyntää markkinoinnissa. Tuotoksessa käsitellään myös sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa. Tieto näihin aiheisiin on kerätty somemarkkinointia käsittelevästä kirjallisuudesta, jota hyödyntämällä tuotokseen saatiin tutkittua tietoa sosiaalisesta mediasta ja digitaalisesta markkinoinnista. Oma kokemus tatuointialasta auttoi sisällön ja rakenteen suunnittelussa. Tehdyt haastattelut antoivat paljon tietoa keskittyen tatuointialan markkinoinnin erityispiirteisiin.
Työstä muodostui kattava, laaja markkinoinnin tietopaketti tatuointialalla työskenteleville yrittäjille. Opinnäytetyössä markkinointia käsitellään tatuointialan näkökulmasta, mutta kerättyä tietoa ja tuotosta on mahdollista hyödyntää myös muilla aloilla toimivissa pienyrityksissä. Lopullinen työ tuo hyödyllistä ja käytännönläheistä tietoa sosiaalisen median markkinoinnista tatuointiartisteille.
Koska aiheesta löytyy melko vähän tietoa tai tutkimuksia, keräsin suurimman osan tiedoistani haastattelemalla viittä tatuoijaa neljästä eri studiosta. Pohjana toimi myös oma kokemus alasta sekä markkinointiin painottuva lähdeaineisto. Haastattelut auttoivat sisällön muotoutumisessa ja kommenttien sekä palautteen pohjalta pystyin muodostamaan loogisen rakenteen tuotokselle.
Tietopaketissa perehdytään sosiaalisen median alustoihin sekä siihen, miten niitä voi hyödyntää markkinoinnissa. Tuotoksessa käsitellään myös sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa. Tieto näihin aiheisiin on kerätty somemarkkinointia käsittelevästä kirjallisuudesta, jota hyödyntämällä tuotokseen saatiin tutkittua tietoa sosiaalisesta mediasta ja digitaalisesta markkinoinnista. Oma kokemus tatuointialasta auttoi sisällön ja rakenteen suunnittelussa. Tehdyt haastattelut antoivat paljon tietoa keskittyen tatuointialan markkinoinnin erityispiirteisiin.
Työstä muodostui kattava, laaja markkinoinnin tietopaketti tatuointialalla työskenteleville yrittäjille. Opinnäytetyössä markkinointia käsitellään tatuointialan näkökulmasta, mutta kerättyä tietoa ja tuotosta on mahdollista hyödyntää myös muilla aloilla toimivissa pienyrityksissä. Lopullinen työ tuo hyödyllistä ja käytännönläheistä tietoa sosiaalisen median markkinoinnista tatuointiartisteille.
