Samanaikaisopetuksen kehittäminen Ylä-Savon ammattiopistossa : tiimiopetus erityisopetuksessa
Kuosmanen, Marjo (2024)
Kuosmanen, Marjo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630396
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kokeiltiin samanaikaisopettajuutta Ylä-Savon ammattiopistossa kolmessa yhteisessä oppiaineessa sekä erityisopetuksen pajalla. Lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta, sillä tutkimuksen päätavoitteena oli vakiinnuttaa samanaikaisopetus yhdeksi oppilaitoksen opetustavoista lukuvuodesta 2025 alkaen. Samanaikaisopetuksen malleista käyttöön valikoitui tiimiopetus. Lisäksi tutkittiin, miten niin opettajat kuin opiskelijatkin määrittelivät ja kokivat samanaikaisopetuksen. Tarkastelun kohteena oli myös se, esiintyikö opettajien välillä eroja samanaikaisopettajuuden kokemuksissa. Lisäksi selvitettiin opettajien sekä opiskelijoiden näkemyksiä samanaikaisopetuksen hyödyistä ja vaikutuksista. Tutkimus toteutettiin elo-syyskuussa 2024 toisen asteen opintonsa aloittaneiden opiskelijoiden ryhmissä.
Tutkimuksen laadullisessa osassa havaittiin opettajien tarvitsevan samanaikaisopetukseen lisäresursseja oppituntien suunnittelemiseen ja heidän välisensä yhteistyön ja luottamuksen olevan avainasemassa kokeilujen onnistumisessa. Opiskelijat toivoivat jatkossa lisää vastaavanlaisia pariopetustilanteita, joissa he saisivat tukea ja ohjausta yhteisissä oppiaineissa.
Tutkimuksen laadullisessa osassa havaittiin opettajien tarvitsevan samanaikaisopetukseen lisäresursseja oppituntien suunnittelemiseen ja heidän välisensä yhteistyön ja luottamuksen olevan avainasemassa kokeilujen onnistumisessa. Opiskelijat toivoivat jatkossa lisää vastaavanlaisia pariopetustilanteita, joissa he saisivat tukea ja ohjausta yhteisissä oppiaineissa.