Viestinnän ja journalismin välimaastossa : miten ammattikorkeakoulun TKI-viestinnän vaikuttavuutta voidaan lisätä journalististen juttutyyppien avulla?
Ylli, Hanna (2024)
Ylli, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730575
Tiivistelmä
Julkisella rahalla toteutettavilta ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeilta – eli TKI-hankkeilta – ja niiden viestinnältä vaaditaan entistä enemmän vaikuttavuutta muun muassa rahoittajien taholta. Niin hankeviestinnässä kuin viestinnän vaikuttavuuden mittaamisessakin on tunnistettuja haasteita.
Tämä opinnäytetyö selvitti, voiko journalistisia juttutyyppejä hyödyntää ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatioviestinnässä eli TKI-viestinnässä ja lisäisivätkö ne viestinnän vaikuttavuutta. Opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti hankeviestintään, sillä aihetta ei ole juurikaan tutkittu. Tavoitteena oli tuottaa journalistinen juttutyyppipaketti hanketoimijoiden käyttöön.
Opinnäytetyössä avattiin keskeiset käsitteet eli journalismi, viestintä, journalistiset juttutyypit, vaikuttavuus ja vaikuttava kirjoittaminen sekä kerrottiin tutkimuksen sijoittumisesta ammattikorkeakoulujen TKI-toimintakenttään.
Teoreettisen viitekehyksen osalta tutkimuksen aihetta tarkasteltiin niin Tampereen ammattikorkeakoulun hanketoimijoiden kuin hankkeiden kohderyhmienkin näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusmenetelmää. Toteutustapana oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa Tampereen ammattikorkeakoulun hanketoimijaa, joilla on kokemusta hankeviestinnästä. Lisäksi tehtiin verkkokysely Kestävä aivoterveys -hankkeen someseuraajille. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään sitä, miten valmiita hanketoimijat ovat ottamaan käyttöön journalistisia juttutyyppejä ja millaisessa muodossa. Verkkokyselyn tarkoituksena oli puolestaan tutkia sitä, millaisia sisältöjä lukijat eli hankkeiden kohderyhmät pitävät vaikuttavina ja millaisia juttutyyppejä he toivovat näkevänsä ammattikorkeakoulujen TKI-viestinnässä.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että journalistiset juttutyypit täydentävät hankeviestinnän työkalupakkia. On hyvä muistaa, että juttutyypit ovat vain välineitä, mutta ne monipuolistavat ja avaavat hankkeiden teemoja, ja tuovat ne lähemmäksi lukijaa. Hanketoimijoiden toiveet ja resurssit sekä kohderyhmien viestinnälliset odotukset olivat melko hajanaiset ja epäyhteneväiset. Siksi ei ole mielekästä ottaa käyttöön yhtä ainoaa journalistista juttutyyppipakettia ja jakaa sitä vain yhdessä kanavassa. Sen sijaan työn konstruktio koostuu useammasta erilaisesta tavasta tukea journalistisiin kokeiluihin kannustavaa viestintäkulttuuria.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää Tampereen ammattikorkeakoulun hankeviestinnässä ja mahdollisesti myös muiden ammattikorkeakoulujen hankkeiden viestinnässä. Työ toteutettiin syys-kuussa 2022 – marraskuussa 2024.
Tämä opinnäytetyö selvitti, voiko journalistisia juttutyyppejä hyödyntää ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatioviestinnässä eli TKI-viestinnässä ja lisäisivätkö ne viestinnän vaikuttavuutta. Opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti hankeviestintään, sillä aihetta ei ole juurikaan tutkittu. Tavoitteena oli tuottaa journalistinen juttutyyppipaketti hanketoimijoiden käyttöön.
Opinnäytetyössä avattiin keskeiset käsitteet eli journalismi, viestintä, journalistiset juttutyypit, vaikuttavuus ja vaikuttava kirjoittaminen sekä kerrottiin tutkimuksen sijoittumisesta ammattikorkeakoulujen TKI-toimintakenttään.
Teoreettisen viitekehyksen osalta tutkimuksen aihetta tarkasteltiin niin Tampereen ammattikorkeakoulun hanketoimijoiden kuin hankkeiden kohderyhmienkin näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusmenetelmää. Toteutustapana oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa Tampereen ammattikorkeakoulun hanketoimijaa, joilla on kokemusta hankeviestinnästä. Lisäksi tehtiin verkkokysely Kestävä aivoterveys -hankkeen someseuraajille. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään sitä, miten valmiita hanketoimijat ovat ottamaan käyttöön journalistisia juttutyyppejä ja millaisessa muodossa. Verkkokyselyn tarkoituksena oli puolestaan tutkia sitä, millaisia sisältöjä lukijat eli hankkeiden kohderyhmät pitävät vaikuttavina ja millaisia juttutyyppejä he toivovat näkevänsä ammattikorkeakoulujen TKI-viestinnässä.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että journalistiset juttutyypit täydentävät hankeviestinnän työkalupakkia. On hyvä muistaa, että juttutyypit ovat vain välineitä, mutta ne monipuolistavat ja avaavat hankkeiden teemoja, ja tuovat ne lähemmäksi lukijaa. Hanketoimijoiden toiveet ja resurssit sekä kohderyhmien viestinnälliset odotukset olivat melko hajanaiset ja epäyhteneväiset. Siksi ei ole mielekästä ottaa käyttöön yhtä ainoaa journalistista juttutyyppipakettia ja jakaa sitä vain yhdessä kanavassa. Sen sijaan työn konstruktio koostuu useammasta erilaisesta tavasta tukea journalistisiin kokeiluihin kannustavaa viestintäkulttuuria.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää Tampereen ammattikorkeakoulun hankeviestinnässä ja mahdollisesti myös muiden ammattikorkeakoulujen hankkeiden viestinnässä. Työ toteutettiin syys-kuussa 2022 – marraskuussa 2024.