Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma POP Pankille

Törmä, Alex (2024)

 
Avaa tiedosto
Torma_Alex.pdf (2.267Mt)
Lataukset: 


Törmä, Alex
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730606
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona POP Pankkikeskukselle, joka toimii Suomen pankkisektorilla. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda POP Pankille sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma, jolla kasvatetaan brändin tunnettuutta, näkyvyyttä sekä lisätään seuraajien sitoutuneisuutta.

Tietoperusta käsittelee digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa, luovaa sisällöntuotantoa sekä brändin vahvistamista. Onnistunut sosiaalisen median markkinointi edellyttää luovuutta sekä erottautumista kilpailijoista. Nykyään satunnainen julkaisu sosiaalisen median kanavissa ei enää riitä. Nopeasti vaihtuvan ja runsaan sisällön keskellä on tärkeää korostaa yrityksen ainutlaatuisuutta sekä rakentaa selkeä brändi-identiteetti. Luova sisällöntuotanto näkyy kiinnostavina julkaisuina, jotka tarjoavat seuraajille lisäarvoa ja herättävät heidän mielenkiintonsa tehokkaasti. Brändin kasvattamisen näkökulmasta tärkeitä asioita ovat säännöllisyys sekä tavoitteellinen suunnitelma, jota kehitetään jatkuvasti. Suomessa sosiaalisen median käyttäjistä huomattiin, että Instagram on toimiva kanava nuorten tavoittamiseen, kun taas Facebookissa voidaan tehokkaasti tavoittaa vanhempaa asiakaskuntaa.

Empiirisessä osuudessa huomattiin tärkeitä kehityskohteita nykytila-analyysin avulla, ja yksi näistä oli sisältöjen kohdentaminen. Lisäksi yhteisen visuaalisen identiteetin tarve nousi selkeäksi kehityskohteeksi. Markkinointiviestintäsuunnitelma rakennettiin hyödyntäen SOSTAC- ja MRACE-malleja, sillä ne tarjosivat jäsennellyn pohjan suunnitelman luomiseen.

Eri kohderyhmien analysoinnin perusteella opinnäytetyössä luotiin kehitysehdotukset, sisältökonseptit sekä valmiit julkaisupohjat POP Pankille. Konseptit ja julkaisupohjat suunniteltiin kohderyhmien kiinnostuksen kohteiden perusteella ja esimerkkeinä konseptiehdotuksista ovat lyhytvideot nuorille sekä paikallisten yrittäjien tarinat vanhemmille asiakkaille. Julkaisupohjat luotiin POP Pankin brändin mukaisiksi, mikä helpottaa brändin tunnistettavuutta ja tekee profiileista yhteneväiset. Lisäksi maksetun mainonnan avulla yritys voi saada tehokkaasti näkyvyyttä orgaanisten julkaisujen ohella. Pitkäjänteinen suunnitelman toteutus ja seuraajien aktiivinen osallistaminen sosiaalisessa mediassa kasvattaa yhteisöllisyyttä ja sitoutuneisuutta, mikä voi näkyä seuraajamäärissä sekä julkaisujen tuloksissa.

Lopputuloksena luotiin selkeä ja tavoitteellinen markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka pohjalta POP Pankki voi odottaa saavuttavansa parempia tuloksia sosiaalisen median kanavissa. Tulevaisuudessa suunnitelman jatkuva seuranta ja analysointi ovat keskeisessä roolissa, jotta voidaan varmistaa sen tehokkuus ja ajankohtaisuus.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste