Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

TikTok ammattikorkeakoulujen markkinoinnissa

Sommarberg, Lotta (2024)

 
Avaa tiedosto
Sommarberg_Lotta.pdf (669.3Kt)
Lataukset: 


Sommarberg, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730659
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten TikTokia hyödynnetään ammattikorkeakoulujen markkinoinnissa. Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen. Työ toteutettiin syksyn 2024 aikana.

Opinnäytetyön tietoperusta koostuu sosiaalisen median hyödyntämisestä nykymarkkinoinnissa, miten ammattikorkeakoulut toimivat sosiaalisessa mediassa ja miten viestintää räätälöidään eri kohderyhmille. Tietoperustassa käsitellään myös TikTokia ja sen toimintaperiaatteita ja hyödyntämistä markkinoinnissa, sekä Z-sukupolvea, joka on TikTokin suurin kohderyhmä. Nykyään monet yritykset käyttävät sosiaalista mediaa ja TikTokia markkinoinnin työvälineenä, mutta ammattikorkeakoulujen TikTok markkinointi ei ole vielä tarpeeksi tutkittu ilmiö Suomessa.

Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen kohteena oli kolme pääkaupunkiseudulla toimivaa ammattikorkeakoulua, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu sekä Laurea Ammattikorkeakoulu. Tutkimuksessa analysoitiin oppilaitosten TikTok-käyttäjätileillä julkaistuja videoita ja tutkimus rajattiin joka tilin 20 suosituimpaan videoon, jotka olivat julkaistu vuonna 2024. Tarkoituksena oli tutkia, millaisia TikTok markkinoinnin muotoja ammattikorkeakoulut hyödyntävät TikTok-tileillään. Tarkoituksena oli myös tutkia millaisia sisältömuotoja ammattikorkeakoulut käyttävät tileillään ja millainen sisältö resonoi oppilaitosten eri kohderyhmille. Eri kohderyhmiä ovat nykyiset opiskelijat, vaihto- opiskelijat ja kansainväliset opiskelijat, potentiaaliset hakijat sekä alumnit.

Tutkimuksessa selvisi, että kaikkien kolmen oppilaitosten TikTok-tileillä näkyi suurimmaksi osaksi orgaanista mainontaa ja hyvin vähän maksullista mainontaa. Kaikilla TikTok tileillä hyödynnettiin monia erilaisia sisältömuotoja, mutta tiedottamistyyppisiä videoita oli julkaistu kaikkien oppilaitoksien tileillä eniten. Lisäksi tuloksista havaittiin, että eniten resonoivia videoita kohderyhmille olivat Metropolian tililtä huumorityyppiset videot, Haaga-Helian tililtä Myday- ja trendityyppiset videot, sekä Laurean tililtä MyDay-tyyppiset videot.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste