Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakaslähtöinen markkinointiopas parturi-kampaajille : ostokäyttäytymisen muutoksen huomioiminen markkinoinnissa

Saarinen, Sanni (2024)

 
Avaa tiedosto
Saarinen_Sanni.pdf (5.209Mt)
Lataukset: 


Saarinen, Sanni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630383
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata hiusalan haasteisiin kehittämällä parturi-kampaajien markkinointia asiakaslähtöisemmäksi ja lisäämällä tietoa siitä, kuinka ostokäyttäytymisen muutokset tulisi huomioida markkinoinnissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli parturi-kampaaja Tmi Sanni Saarinen, joka on yksityinen elinkeinonharjoittaja. Työssä käsiteltiin keskeisinä teorioina markkinointia, palvelua tuotteena, asiakasymmärrystä ostokäyttäytymisen perustana, ostokäyttäytymisen muutosta sekä markkinoinnin suunnittelua.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, sillä sen tarkoituksena oli kehittää toimintaa. Lähestymistavaksi valikoitui konstruktiivinen tutkimus, jonka tarkoituksena on luoda konkreettinen tuotos eli käytännössä hyödynnettävä ratkaisu todelliseen ongelmaan. Toiminnallisena osuutena luotiin opas, jonka tarkoituksena on ohjeistaa parturi-kampaajia kehittämään tai luomaan omalle toiminnalleen soveltuvaa markkinointia. Oppaan suunnittelun ja tuottamisen tueksi aineistoa kerättiin osallistuvan havainnoinnin avulla takautuvasti sekä tarkkailevan havainnoinnin avulla opinnäytetyöprosessin aikana. Aineisto kerättiin ennalta määriteltyihin koodattuihin teemoihin, joita hyödynnettiin aineiston analyysissä sekä oppaan toteutuksessa. Analyysissä aineiston keskeisin sisältö yhdisteltiin teoriatiedon kanssa, mikä otettiin huomioon oppaan tuottamisessa. Työssä hyödynnettiin palvelumuotoilulle tyypillisiä asiakasprofiloinnin ja palvelupolun kuvauksen menetelmiä, jotka tukevat asiakasymmärryksen rakentamista. Näiden luomisessa käytettiin aineistoa sekä siitä muodostettua analyysiä.
Johtopäätöksenä oli, että asiakaslähtöisen markkinoinnin kehittämistoimissa ja ostokäyttäytymisen muutoksen huomioimisessa korostuu asiakasymmärrys, jonka avulla yritys pystyy tavoittamaan asiakkaansa heitä kiinnostavalla sekä arvoa tuottavalla tavalla. Sosiaalisella medialla on merkittävä rooli tarpeiden ja toiveiden muokkaajana, mikä edellyttää yrittäjiltä tutustumista ajankohtaisiin ilmiöihin ja siihen, miten asiakkaat käyttävät eri medioita ja miten ne heihin vaikuttavat.
Opas tarjoaa kohderyhmälleen eli parturi-kampaajille tietoa markkinoinnin perusteista sekä keinoja asiakaslähtöisen markkinoinnin kehittämiseen. Ajan rajallisuuden vuoksi opasta ei pystytty testaamaan opinnäytetyön prosessin aikana, mutta lopulliseen tuotokseen haettiin palautetta parturi-kampaajilta, jotka totesivat oppaan olevan hyödyllinen sekä uransa alkuvaiheissa olevalle että kokeneille parturi-kampaajille. Etenkin uran alkuvaiheisiin opas tarjoaa hyvin kattavaa tietoa markkinoinnista sekä edistää toiminnan kehittämistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste