Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Perinteisen myynnin ja digitaalisen myynnin ero asiakaskokemuksessa vaatealalla.

Taipale, Jerry (2024)

 
Avaa tiedosto
Taipale_Jerry.pdf (841.1Kt)
Lataukset: 


Taipale, Jerry
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730683
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tarkoitus selvittää perinteisen myynnin ja digitaalisen myynnin ero asiakaskokemuksessa vaatealalla. Se toimi myös tutkimusongelmana. Tutkimus hoidettiin kvalitatiivisena tutkimuksena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli kysely.

Vaateala on digitalisoitunut hurjasti viimevuosina ja varsinkin koronapandemian aikana ja jälkeen verkkokauppatilaukset ovat lisääntyneet. Naiset ostavat yleisesti enemmän vaatteita, kun miehet ja lapset. Vaatealalla usein edetään trendien mukaan ja ne ovat lähivuosina olleet vastuullisuus ja digitalisaatio. Monet yritykset kamppailevat vastuullisuuden kanssa, mutta lähivuosina markkinoille on tullut yrityksiä, mitkä eivät välitä vastuullisuudesta vaan haluavat saada mahdollisimman paljon tuotteita liikkeelle, näitä kutsutaan pikamuotiyrityksiksi.

Maailmalla isoimpia toimijoita vaatealalla ovat: LMVH, Hermes, Inditex, Nike, Dior ja TJX, kun taas suomessa useat marketit johtavat vaatteiden myyntiä, kuten Prisma, Tokmanni ja K- Citymarket. Verkkomyymälöiden jättejä maailmalla ja suomessa ovat: JD.com, Shein, Walmart jaZalando.

Työn tietoperusta käsittelee asiakkaan ostopolkua, asiakaskokemusta, digitaalista asiakaskokemusta, asiakkaan tarvetta ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Tietoperustassa käydään myös läpi näiden mittareita.

Tietoperustan jälkeen kysely tehtiin ja lähetettiin 30:lle ihmiselle ja heistä 12 vastasi. Kyselyn tuloksia analysoitiin ja niistä tehtiin johtopäätöksiä. Lopuksi pohditaan omaa opinnäytetyöprosessia, ammatillista kehittymistä, mikä oli vaikeaa ja mikä helppoa ja tutkimuksen luotettavuutta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste