Sosiaalisen median markkinoinnin kehittäminen yritykselle Kliffa & Klubi
Asikainen, Veera; Nenonen, Viivi (2024)
Asikainen, Veera
Nenonen, Viivi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730748
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä keskitytään sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseen porvoolaiselle cocktail- ja viinibaarille sekä yökerholle, Kliffa & Klubille. Työn aihe valikoitui toimeksiantajan tarpeiden pohjalta, tavoitteena kasvattaa yrityksen Instagram-seuraajien määrää ja lisätä julkaisujen sitoutuneisuutta esimerkiksi näyttökertojen, tykkäysten ja kommenttien osalta. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin elokuussa 2024.
Työssä perehdytään toimeksiantajan taustatietoihin sekä digimarkkinoinnin keskeisiin osa-alueisiin ja käsitteisiin. Kehittämistyössä hyödynnettiin SOSTAC-mallia, SWOT-analyysiä ja benchmarking-menetelmää, joiden avulla kartoitettiin yrityksen sosiaalisen median markkinoinnin nykytilaa ja tunnistettiin kehityskohtia.
Lähdemateriaalina käytettiin sekä kotimaisia että kansainvälisiä verkkolähteitä ja ammattikirjallisuutta. Työssä käsiteltiin sosiaalisen median markkinoinnin tärkeimpiä aihealueita kuten sosiaali-sen median markkinoinnin strategiaa, sisältömarkkinointia, mobiilimarkkinointia sekä sosiaalisen median markkinoinnin mittaamiseen käytettäviä työkaluja.
Kehittämistyön tuloksena toimeksiantajalle esitettiin konkreettisia kehitysehdotuksia Instagram-markkinoinnin tehostamiseen. Ehdotukset liittyivät muun muassa julkaisujen ajankohtaan ja tiheyteen, sisällön visuaalisuuteen ja aiheisiin sekä vuorovaikutuksen lisäämiseen asiakkaiden kanssa. Osa kehitysehdotuksista, kuten vuorovaikutteisten sisältöjen hyödyntäminen, on jo otettu käyttöön toimeksiantajan Instagram-markkinoinnissa onnistuneesti. Työn tulokset tarjoavat toimeksiantajalle selkeät suuntaviivat markkinoinnin jatkokehittämiseen.
Työssä perehdytään toimeksiantajan taustatietoihin sekä digimarkkinoinnin keskeisiin osa-alueisiin ja käsitteisiin. Kehittämistyössä hyödynnettiin SOSTAC-mallia, SWOT-analyysiä ja benchmarking-menetelmää, joiden avulla kartoitettiin yrityksen sosiaalisen median markkinoinnin nykytilaa ja tunnistettiin kehityskohtia.
Lähdemateriaalina käytettiin sekä kotimaisia että kansainvälisiä verkkolähteitä ja ammattikirjallisuutta. Työssä käsiteltiin sosiaalisen median markkinoinnin tärkeimpiä aihealueita kuten sosiaali-sen median markkinoinnin strategiaa, sisältömarkkinointia, mobiilimarkkinointia sekä sosiaalisen median markkinoinnin mittaamiseen käytettäviä työkaluja.
Kehittämistyön tuloksena toimeksiantajalle esitettiin konkreettisia kehitysehdotuksia Instagram-markkinoinnin tehostamiseen. Ehdotukset liittyivät muun muassa julkaisujen ajankohtaan ja tiheyteen, sisällön visuaalisuuteen ja aiheisiin sekä vuorovaikutuksen lisäämiseen asiakkaiden kanssa. Osa kehitysehdotuksista, kuten vuorovaikutteisten sisältöjen hyödyntäminen, on jo otettu käyttöön toimeksiantajan Instagram-markkinoinnissa onnistuneesti. Työn tulokset tarjoavat toimeksiantajalle selkeät suuntaviivat markkinoinnin jatkokehittämiseen.