Kyselytutkimus Loisto Festareiden asiakastyytyväisyydestä ja elämyksellisyydestä
Calonius, Inka-Maria (2024)
Calonius, Inka-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730750
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Pudasjärvellä 3. elokuuta 2024 järjestettyjen Loisto Festareiden asiakastyytyväisyyttä. Festivaali keräsi noin 500 osallistujaa, ja tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, jonka tarkoituksena on arvioida kävijöiden tyytyväisyyttä sekä asiakaskokemukseen ja elämyksellisyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön tietoperustana on tutkittu asiakaskokemusta sekä elämyksellisyyttä tapahtumissa, sekä niiden vaikutuksia festivaalien asiakastyytyväisyyteen. Tutkimuksessa käydään läpi myös keskeisimmät seikat festivaalien historiasta Suomessa sekä tarkastellaan niiden nykyistä asemaa ja tulevaisuuden suuntaa kulttuurissamme.
Asiakastyytyväisyyskysely on kehitetty yhteistyössä toimeksiantajien, oululaisen pariskunnan Hanna ja Tuomas Haipuksen, kanssa. He ovat järjestäneet Loisto Festareita vuodesta 2022 lähtien, ja festivaali perustuu heidän intohimoonsa juhlien ja tapahtumien järjestämistä kohtaan. Tapahtumassa esiintyi vuonna 2024 yhdeksän eri artistia ja yhtyettä kahdella lavalla, ja alueella oli myös VIP-asiakkaille oma kannatusalue, jonka asiakastyytyväisyyttä tutkitaan erikseen.
Kysely sisälsi yhteensä 27 kysymystä, joista suurin osa oli strukturoituja, mutta mukana oli myös kolme avointa kysymystä, jotka antoivat osallistujille mahdollisuuden jakaa henkilökohtaisia kokemuksiaan ja kehitysideoitaan. Kysely oli avoinna ajalla 3. elokuuta – 15. syyskuuta 2024, ja siihen vastasi yhteensä 144 festivaalivierasta. Vastauksia kerättiin sekä paikan päällä tapahtumassa että toimeksiantajan sosiaalisen median kanavien kautta.
Tulokset osoittavat, että kävijät olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä tapahtumaan, eikä merkittäviä haasteita tai kehityskohteita ilmennyt. Kuitenkin kyselyn tulokset antavat arvokasta tietoa siitä, miten festivaalia voitaisiin kehittää entistä omaleimaisemmaksi ja elämyksellisemmäksi tulevaisuudessa. Tämän tutkimuksen myötä voidaan tarjota festivaalijärjestäjille konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka perustuvat kävijöiden palautteeseen ja havaintoihin, auttaen heitä luomaan entistä mieleenpainuvampia kokemuksia festivaalivieraille.
Opinnäytetyön tietoperustana on tutkittu asiakaskokemusta sekä elämyksellisyyttä tapahtumissa, sekä niiden vaikutuksia festivaalien asiakastyytyväisyyteen. Tutkimuksessa käydään läpi myös keskeisimmät seikat festivaalien historiasta Suomessa sekä tarkastellaan niiden nykyistä asemaa ja tulevaisuuden suuntaa kulttuurissamme.
Asiakastyytyväisyyskysely on kehitetty yhteistyössä toimeksiantajien, oululaisen pariskunnan Hanna ja Tuomas Haipuksen, kanssa. He ovat järjestäneet Loisto Festareita vuodesta 2022 lähtien, ja festivaali perustuu heidän intohimoonsa juhlien ja tapahtumien järjestämistä kohtaan. Tapahtumassa esiintyi vuonna 2024 yhdeksän eri artistia ja yhtyettä kahdella lavalla, ja alueella oli myös VIP-asiakkaille oma kannatusalue, jonka asiakastyytyväisyyttä tutkitaan erikseen.
Kysely sisälsi yhteensä 27 kysymystä, joista suurin osa oli strukturoituja, mutta mukana oli myös kolme avointa kysymystä, jotka antoivat osallistujille mahdollisuuden jakaa henkilökohtaisia kokemuksiaan ja kehitysideoitaan. Kysely oli avoinna ajalla 3. elokuuta – 15. syyskuuta 2024, ja siihen vastasi yhteensä 144 festivaalivierasta. Vastauksia kerättiin sekä paikan päällä tapahtumassa että toimeksiantajan sosiaalisen median kanavien kautta.
Tulokset osoittavat, että kävijät olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä tapahtumaan, eikä merkittäviä haasteita tai kehityskohteita ilmennyt. Kuitenkin kyselyn tulokset antavat arvokasta tietoa siitä, miten festivaalia voitaisiin kehittää entistä omaleimaisemmaksi ja elämyksellisemmäksi tulevaisuudessa. Tämän tutkimuksen myötä voidaan tarjota festivaalijärjestäjille konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka perustuvat kävijöiden palautteeseen ja havaintoihin, auttaen heitä luomaan entistä mieleenpainuvampia kokemuksia festivaalivieraille.