ADHD-nuoren kohtaaminen koulumaailmassa : "Mua katotaan sillai, että mä oon vaikea ihminen."
Turtiainen, Emilia; Viljanen, Anna (2024)
Turtiainen, Emilia
Viljanen, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730700
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli haastattelututkimus siitä, millaista kohtaamista ja tukea aktiivisuuden ja tarkkaavuuden eli ADHD:n häiriödiagnoosin saaneet KantaHämäläisen pikkukunnan yläkoulun yleisopetuksen oppilaat ovat koulun aikuisilta saaneet ja toivoisivat saavansa. Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten määrä kouluissa kasvaa, joten aihe oli ajankohtainen. Pyrkimyksenä oli tuottaa ajantasaista tietoa ADHD-oppilaiden kouluarjessa saamasta tuesta ja kohtaamisen kokemuksista. ADHD:n yleisiä oireita ovat yli- tai alivilkkaus, tarkkaamattomuus ja keskittymisvaikeudet. Oireiden voimakkuus vaihtelee yksilöllisesti ja niihin vaikuttavat monet tekijät.
Toimeksiantajana toimi Kanta-Hämäläinen yläkoulu. Aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina paikan päällä koulussa ja sitä seurasi strukturoitu kyselylomake. Aineisto analysoitiin vastaukset pelkistämällä, värikoodaamalla ja teemoittelemalla. Haastateltavia oppilaita oli kahdeksan, mutta tutkimus rajattiin ainoastaan ADHD-diagnoosin saaneisiin neljään oppilaaseen. Tutkimustehtävänä oli selvittää oppilaiden omakohtaisia kokemuksia ja saada heidän äänensä kuuluviin. Aiemmin yläkouluikäisten ajatuksia heidän saamastaan tuesta ja kohtaamisesta on tutkittu hyvin vähän.
Tutkimustulosten perusteella, oppilaat toivoivat ymmärrystä ja yksilöllistä tukea sekä mahdollisuuksia käyttää keskittymiseen ja rauhoittumiseen soveltuvia apuvälineitä ja opiskelutiloja. Toivottiin myös osallistamista nuorten tukitoimien suunnitteluun ja mahdollisuutta saada oma äänensä kuuluviin oman diagnoosin erityispiirteiden huomioimisessa.
Toimeksiantajana toimi Kanta-Hämäläinen yläkoulu. Aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina paikan päällä koulussa ja sitä seurasi strukturoitu kyselylomake. Aineisto analysoitiin vastaukset pelkistämällä, värikoodaamalla ja teemoittelemalla. Haastateltavia oppilaita oli kahdeksan, mutta tutkimus rajattiin ainoastaan ADHD-diagnoosin saaneisiin neljään oppilaaseen. Tutkimustehtävänä oli selvittää oppilaiden omakohtaisia kokemuksia ja saada heidän äänensä kuuluviin. Aiemmin yläkouluikäisten ajatuksia heidän saamastaan tuesta ja kohtaamisesta on tutkittu hyvin vähän.
Tutkimustulosten perusteella, oppilaat toivoivat ymmärrystä ja yksilöllistä tukea sekä mahdollisuuksia käyttää keskittymiseen ja rauhoittumiseen soveltuvia apuvälineitä ja opiskelutiloja. Toivottiin myös osallistamista nuorten tukitoimien suunnitteluun ja mahdollisuutta saada oma äänensä kuuluviin oman diagnoosin erityispiirteiden huomioimisessa.