Markkinointisuunnitelma Rivents Oy:lle
Kobylko, Julia (2024)
Kobylko, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730806
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Toimeksiantajayrityksenä toimii tapahtumayritys Rivents Oy. Rivents Oy on tapahtumajohtamiseen, markkinointiviestintään ja tuotantoon erikoistunut tapahtuma-alan yritys. Markkinointisuunnitelma on laadittu toimeksiantajan tarpeiden ja toiveiden mukaisesti, ja se toimii tärkeänä työkaluna yrityksen brändin kasvun ja kehittämisen kannalta. Suunnitelma on Rivents Oy:lle erityisen ajankohtainen, sillä yrityksen oma markkinointi ja brändin rakentaminen ovat aiemmin jääneet vähäiselle huomiolle.
Työn tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle markkinointisuunnitelma, joka lisäisi toimeksiantajayrityksen brändin tunnettuutta sekä tukisi yrityksen kasvutavoitteita ja tulevaa markkinoinnin kehityssuuntaa. Suunnitelma on rajattu digitaalisen ja sosiaalisen median markkinointitoimenpiteisiin, jotka vastaavat yrityksen keskeisiä tavoitteita. Markkinointisuunnitelman laadullisena mittarina käytetään toimeksiantajan arviota suunnitelman toimivuudesta ja käytännönläheisyydestä. Työhön ei sisälly suunnitelman käyttöönoton jälkeisten tulosten mittausta, mutta suunnitelmassa esitellään mittaamisen vaiheet ja menetelmät tulevaisuutta varten.
Opinnäytetyö sisältää tietoperustan ja toiminnallisen osuuden, eli markkinointisuunnitelman. Tietoperusta koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään markkinointisuunnitelman kannalta oleelliset käsitteet ja käytänteet markkinoinnista, markkinointiviestinnästä, digimarkkinoinnista sekä somemarkkinoinnista. Toisessa osassa perehdytään markkinointisuunnitelmassa käytettäviin markkinointimalleihin, SOSTAC ja MRACE-malleihin. Tietoperustassa esitellään kummankin mallin osa-alueet ja periaatteet, joita on hyödynnetty ja sovellettu markkinointisuunnitelman laatimisessa.
Opinnäytetyön neljäs luku käsittelee markkinointisuunnitelman rakentamista. Siinä kuvataan suunnitelman laatimisen eri vaiheet ja niiden sisältö. Suunnitelmassa keskitytään markkinointistrategioihin, jotka ovat helposti integroitavissa yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja arvoihin, sekä täydentävät johdonmukaisesti aiempia markkinointitoimenpiteitä. Opinnäytetyön viidennessä luvussa esitellään toimeksiantajan palaute työstä, kootaan johtopäätökset ja arvioidaan omaa oppimista opinnäytetyöprosessin aikana.
Opinnäytetyön laatiminen alkoi keväällä 2024 ja valmistui syksyllä 2024. Työn tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle, joka toimii tukevana pohjana systemaattiselle ja suunnitelmalliselle markkinoinnille. Valmis markkinointisuunnitelma löytyy opinnäytetyön lopusta liitteenä.
Työn tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle markkinointisuunnitelma, joka lisäisi toimeksiantajayrityksen brändin tunnettuutta sekä tukisi yrityksen kasvutavoitteita ja tulevaa markkinoinnin kehityssuuntaa. Suunnitelma on rajattu digitaalisen ja sosiaalisen median markkinointitoimenpiteisiin, jotka vastaavat yrityksen keskeisiä tavoitteita. Markkinointisuunnitelman laadullisena mittarina käytetään toimeksiantajan arviota suunnitelman toimivuudesta ja käytännönläheisyydestä. Työhön ei sisälly suunnitelman käyttöönoton jälkeisten tulosten mittausta, mutta suunnitelmassa esitellään mittaamisen vaiheet ja menetelmät tulevaisuutta varten.
Opinnäytetyö sisältää tietoperustan ja toiminnallisen osuuden, eli markkinointisuunnitelman. Tietoperusta koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään markkinointisuunnitelman kannalta oleelliset käsitteet ja käytänteet markkinoinnista, markkinointiviestinnästä, digimarkkinoinnista sekä somemarkkinoinnista. Toisessa osassa perehdytään markkinointisuunnitelmassa käytettäviin markkinointimalleihin, SOSTAC ja MRACE-malleihin. Tietoperustassa esitellään kummankin mallin osa-alueet ja periaatteet, joita on hyödynnetty ja sovellettu markkinointisuunnitelman laatimisessa.
Opinnäytetyön neljäs luku käsittelee markkinointisuunnitelman rakentamista. Siinä kuvataan suunnitelman laatimisen eri vaiheet ja niiden sisältö. Suunnitelmassa keskitytään markkinointistrategioihin, jotka ovat helposti integroitavissa yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja arvoihin, sekä täydentävät johdonmukaisesti aiempia markkinointitoimenpiteitä. Opinnäytetyön viidennessä luvussa esitellään toimeksiantajan palaute työstä, kootaan johtopäätökset ja arvioidaan omaa oppimista opinnäytetyöprosessin aikana.
Opinnäytetyön laatiminen alkoi keväällä 2024 ja valmistui syksyllä 2024. Työn tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle, joka toimii tukevana pohjana systemaattiselle ja suunnitelmalliselle markkinoinnille. Valmis markkinointisuunnitelma löytyy opinnäytetyön lopusta liitteenä.