Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Jokainen sää on mahdollisuus : päiväkodin kasvattajat metsäpedagogiikkaa kehittämässä

Rutanen, Ulla (2024)

 
Avaa tiedosto
Rutanen_Ulla.pdf (1.751Mt)
Lataukset: 


Rutanen, Ulla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730759
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Sasin päiväkodin metsäpedagogiikkaa. Tavoitteena oli yhtenäistää ja selkiyttää päiväkodin kasvattajien metsäpedagogisia toimintatapoja sekä lisätä lapsiryhmien metsäpedagogista toimintaa. Työn konkreettisena tavoitteena oli luoda Sasin päiväkodin metsäretkikulttuuriin uusia käytäntöjä tai toimintaperiaatteita. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksellisena kehittämistyönä.

Opinnäytetyön aineisto koostui kasvattajien ryhmätyöskentelyn kirjallisesta materiaalista ja aineistonkeruu tapahtui työpajatyöskentelyssä keväällä 2024. Kehittämistyöskentelyyn osallistui päiväkodin koko työyhteisö, yhteensä 32 kasvattajaa. Työpajatyöskentely perustui kasvattajien yhteiseen dialogiin ja siinä hyödynnettiin osallistavia menetelmiä. Opinnäytetyössä sovellettiin oppivan yhteisön ja prosessin omaisen kehittämisen piirteitä. Aineiston käsittely tapahtui aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.

Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että kasvattajat pitivät Sasin päiväkodin metsäpedagogiikkaa vahvana. Kasvattajat kokivat metsän olevan monipuolinen oppimisympäristö lapsille ja korostivat lapsituntemuksen tärkeyttä metsäretkeilyn turvallisuuden kannalta. Sasin päiväkodin metsäpedagogiikan kehittämisen keskeiseksi tekijäksi nostettiin toimiva yhteistyö. Kasvattajien metsäpedagogisten näkemysten pohjalta koottiin päiväkotiin metsäpedagoginen työskentelymalli. Lisäksi aloitettiin metsäkummitoiminta uutena lapsiryhmien metsäretkeilyä tukevana toimintamuotona.

Opinnäytetyön tulokset viittaavat siihen, että varhaiskasvatuksen metsäpedagogista toimintakulttuuria voidaan vahvistaa luomalla päiväkoteihin rakenteita, jotka tukevat kasvattajien metsäretkeilyä. Lisäksi systemaattisella koulutuksella ja kasvattajien välisellä vertaisoppimisella voidaan lisätä kasvattajien tietoisuutta metsäpedagogiikasta ja sen mahdollisuuksista. Tämä opinnäytetyö voi kannustaa kasvattajia hyödyntämään metsäpedagogiikkaa päivittäisessä työssään.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste