Iloa ja liikettä aamupiireihin: ideakansio varhaiskasvattajille toiminnallisiin ja vuorovaikutteisiin aamupiirihetkiin
Nyman, Ella (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nyman, Ella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830845
Tiivistelmä
Toiminnallisen kehittämistyön lähtökohtana on tarve kehittää varhaiskasvatuksen aamupiiritoimintaa nykyistä lapsikäsitystä vastaavaksi. Tavoitteena on vahvistaa varhaiskasvatusyksikössä lasten osallisuutta luomalla materiaalikansio toiminnallisiin ja vuorovaikutteisiin aamupiirituokioihin varhaiskasvattajille. Toimeksiantajana on kunnallinen varhaiskasvatusyksikkö, jonka aamupiiritoimintaa kehitetään lapselle luontaisen toiminnan - ilon ja leikin avulla.
Kehittämistyön prosessissa on hyödynnetty seuraavia kehittämismenetelmiä: dialoginen keskustelu toimeksiantajan kanssa, monipuolinen teoriatieto liittyen muun muassa lapsen kehitykseen ja oppimiseen, vertaiskäynnit päiväkodin lapsiryhmien aamupiireissä sekä kokeileva toiminta eli ideakansion materiaalien kokeileminen 3–5-vuotiaiden lasten kanssa omassa lapsiryhmässä.
Kehittämistyön tuloksena on valmistunut varhaiskasvattajien työn tueksi 12- sivuinen ”Iloa ja liikettä aamupiireihin” -ideakansio, joka sisältää kansilehden, ohjeet kansion käyttäjälle, sisällysluettelon, oppimisen alueiden mukaisesti ryhmitellyt 23 toimintatuokiota kaksipuoleisina kortteina sekä lähdeluettelon. Toimintatuokiot on ryhmitelty Opetushallituksen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2022 oppimisen alueisiin, jotka tukevat lapsen laaja-alaisen osaamisen kehittymistä. The starting point for the developmental work is the need to enhance the morning circle activities in early childhood education to better align with the current understanding of child development. The aim is to strengthen children´s participation by creating a resource folder for educators that focuses on functional and interactive morning circle sessions. The client is a municipal early childhood education unit, which is developing its morning circle activities in a way that is natural for children - through play and joy.
In the development process, following methods have been utilized: dialogic discussions with the client, diverse theoretical knowledge related to child development and learning, peer visits to morning circles in preschool groups, and experimental activities i.e. testing the materials of the resource folder with 3-5 aged in own child group.
As a result of the development work, a 12-page resource folder titled “Joy and Movement for Morning Circles” has been created to support educators. This folder includes a cover page, user instructions, a table of contents, and 23 activity sessions as double-sided cards grouped according to the areas of learning. The activity sessions are categorized based on the 2022 Finnish National Agency for Education´s Early Childhood Education Curriculum Guidelines, which support the development of children´s broad-based competencies.
Kehittämistyön prosessissa on hyödynnetty seuraavia kehittämismenetelmiä: dialoginen keskustelu toimeksiantajan kanssa, monipuolinen teoriatieto liittyen muun muassa lapsen kehitykseen ja oppimiseen, vertaiskäynnit päiväkodin lapsiryhmien aamupiireissä sekä kokeileva toiminta eli ideakansion materiaalien kokeileminen 3–5-vuotiaiden lasten kanssa omassa lapsiryhmässä.
Kehittämistyön tuloksena on valmistunut varhaiskasvattajien työn tueksi 12- sivuinen ”Iloa ja liikettä aamupiireihin” -ideakansio, joka sisältää kansilehden, ohjeet kansion käyttäjälle, sisällysluettelon, oppimisen alueiden mukaisesti ryhmitellyt 23 toimintatuokiota kaksipuoleisina kortteina sekä lähdeluettelon. Toimintatuokiot on ryhmitelty Opetushallituksen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2022 oppimisen alueisiin, jotka tukevat lapsen laaja-alaisen osaamisen kehittymistä.
In the development process, following methods have been utilized: dialogic discussions with the client, diverse theoretical knowledge related to child development and learning, peer visits to morning circles in preschool groups, and experimental activities i.e. testing the materials of the resource folder with 3-5 aged in own child group.
As a result of the development work, a 12-page resource folder titled “Joy and Movement for Morning Circles” has been created to support educators. This folder includes a cover page, user instructions, a table of contents, and 23 activity sessions as double-sided cards grouped according to the areas of learning. The activity sessions are categorized based on the 2022 Finnish National Agency for Education´s Early Childhood Education Curriculum Guidelines, which support the development of children´s broad-based competencies.