Tarina kaiken takana : tarinallisuuden merkitys lyhytdokumentissa Hearing Void
Heinonen, Nina-Maria (2014)
Heinonen, Nina-Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720195
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kirjallinen osio käsittelee dokumenttielokuvan teoriaa yleisellä tasolla ja syventyy kysymykseen, miten dokumenttielokuva vaikuttaa katsojaan tarinallisuuden avulla. Käsittelen aihetta ja suunnittelu-, kuvaus- ja jälkityövaiheita opinnäytetyöni tuoteosan Hearing Void -lyhytdokumentin kautta.
Dokumenttielokuvan teossa oleellista on ymmärtää keinot, joilla pyritään vaikuttamaan katsojaan. Fiktiosta poiketen dokumenttielokuvat todentavat ympäröivää maailmaa pyrkien esittämään luovasti ohjaajan valitseman näkökulman tiettyyn aiheeseen. Jotta dokumenttielokuvia voi ymmärtää, niitä on käsiteltävä modernista näkökulmasta ja otettava huomioon nykyteknologian vaikutukset niiden tekoon. Dokumenttielokuvaa määritellessä on myös tiedettävä sen ero tv-dokumentteihin ja muihin faktaohjelmiin. Tuoteosamme, lyhytdokumentti Hearing Void, kertoo kuurosta tansanialaisesta oppilaasta, Estheristä ja hänen arjestaan kuurouden parissa. Tuoteosamme on tehty tilaustyönä RLabs Iringa -organisaatiolle tarkoituksena levittää tietoutta ja ymmärrystä kuuroudesta tansanialaisille. Tuoteosa on kuvattu vaihto-opiskelujakson aikana keväällä 2014 Iringassa Tansaniassa.
Hyvä dokumenttielokuva, TV-dokumentti tai lyhytdokumentti tarjoaa katsojalle audiovisuaalisen kokemuksen, jossa katsoja pääsee lähelle kohdetta opettavuuden, ymmärryksen, dramatisoinnin, taiteellisuuden ja tunteiden välityksellä. Katsojalle elämyksellisyys yltää yhtä tärkeäksi kuin tiedonjano, ja muistiin jää helpommin tunnepitoisiksi koetut tapahtumat, joita dokumenttielokuvallakin on mahdollisuus tarjota.
Dokumenttielokuvan teossa oleellista on ymmärtää keinot, joilla pyritään vaikuttamaan katsojaan. Fiktiosta poiketen dokumenttielokuvat todentavat ympäröivää maailmaa pyrkien esittämään luovasti ohjaajan valitseman näkökulman tiettyyn aiheeseen. Jotta dokumenttielokuvia voi ymmärtää, niitä on käsiteltävä modernista näkökulmasta ja otettava huomioon nykyteknologian vaikutukset niiden tekoon. Dokumenttielokuvaa määritellessä on myös tiedettävä sen ero tv-dokumentteihin ja muihin faktaohjelmiin. Tuoteosamme, lyhytdokumentti Hearing Void, kertoo kuurosta tansanialaisesta oppilaasta, Estheristä ja hänen arjestaan kuurouden parissa. Tuoteosamme on tehty tilaustyönä RLabs Iringa -organisaatiolle tarkoituksena levittää tietoutta ja ymmärrystä kuuroudesta tansanialaisille. Tuoteosa on kuvattu vaihto-opiskelujakson aikana keväällä 2014 Iringassa Tansaniassa.
Hyvä dokumenttielokuva, TV-dokumentti tai lyhytdokumentti tarjoaa katsojalle audiovisuaalisen kokemuksen, jossa katsoja pääsee lähelle kohdetta opettavuuden, ymmärryksen, dramatisoinnin, taiteellisuuden ja tunteiden välityksellä. Katsojalle elämyksellisyys yltää yhtä tärkeäksi kuin tiedonjano, ja muistiin jää helpommin tunnepitoisiksi koetut tapahtumat, joita dokumenttielokuvallakin on mahdollisuus tarjota.