Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kotitalousopetuksen hyvinvoinnin johtamisen kehittämistarpeet

Maukonen, Tanja (2024)

 
Avaa tiedosto
Maukonen_Tanja.pdf (907.5Kt)
Lataukset: 


Maukonen, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730735
Tiivistelmä
Kotitalous on oppiaineena toiminnallinen taito- ja taideaine. Oppitunneilla opettajan työ vaatii monien tehtävien samanaikaista hallintaa, jotta oppimisen kokonaisuus pysyy hallittuna ja opetus etenee suunnitellun aikataulun mukaisesti. Oppituntien lisäksi työhön kuuluu erilaisia valmistelu- ja järjestelytehtäviä. Kokonaisuuden hallinta vaatii opettajalta hyviä oman työn johtamisen ja oppimisen johtamisen taitoja. Kotitalousopetuksen johtaminen vaatii riittäviä resursseja ja oppiaineymmärrystä myös koulun operatiiviselta johdolta.

Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa, millaisia johtamisen kehittämistarpeita kotitalousopettajat työssään näkevät. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös selvittää minkälaiset työtehtävät tukevat tai heikentävät opettajien työhyvinvointia. Työhyvinvointia lisäävien ja heikentävien työtehtävien tunnistaminen auttaa tiedostamaan työn motivoivat ja kuormittavat tekijät, jolloin johtamista voidaan entistä paremmin suunnata työhyvinvointia parantaviin toimenpiteisiin.

Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla eripuolilla Suomea ja erilaisissa yläkouluissa työskenteleviä kotitalousopettajia. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa ilmeni, että kotitalousopettajat kokevat suurimmaksi työhyvinvointia heikentäviksi tekijöiksi jatkuvan aikapaineen ja työrauhan puutteen. Hyvinvointia tukeviksi työtehtäviksi tutkimuksessa nimettiin oppiaineen sisällön opettaminen sekä suunnittelutyö. Lisäksi vuorovaikutus oppilaiden kanssa innostaa ja motivoi kotitalousopettajia. Tutkimuksen mukaan kotitalousopettajat kaipaavat esihenkilöiltä oppiaineen erityispiirteiden parempaa huomioimista muun muassa opetusjärjestelyis-sä, ohjaajien saatavuudessa sekä ryhmäkoossa. Oman työn johtamisen keinoiksi nousivat esimerkiksi entistä vahvempi työnhallinta sekä pedagoginen ennakointi.

Opinnäytetyö tuo näkyväksi kotitalousopettajan työtehtävien vaikutuksen työnhyvinvointiin sekä millaisia konkreettisia muutoksia opettajat toivoisivat esihenkilöiltä työhyvinvointinsa tueksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kotitalousopetuksen johtamisen kehittämisessä. Tulokset tarjoavat esihenkilöille ja muille päättäville tahoille tietoa siitä, miten oppiaineen erityispiirteet voidaan huomioida johtamisessa. Kotitalousopettajille tutkimus antaa työkaluja oman työn johtamisen kehittämiseen.
 
Home economics as a subject is a functional skill and art subject. During the lessons, the teacher must have many threads in their hands to keep the whole thing together and the teaching on schedule. In addition to the lessons, the work includes various preparation and organization tasks. Managing the whole requires the teacher to have good skills in organizing their own work and handling the learning. Managing home economics education requires sufficient resources and the operational management of the school to have subject understanding as well.

The purpose of this thesis was to map what kind of leadership development needs home economics teachers recognize in their work. The aim of the thesis was also to map out what kind of tasks support or undermine teachers' occupational health. Identifying tasks that increase and decrease well-being helps to identify factors that motivate and burden, so that management can be better directed to measures that improve well-being at work.

The study was conducted as a qualitative study by interviewing home economics teachers working in different parts of Finland and in different middle schools. The interview was carried out as a semi-structured thematic interview and was analyzed with data-oriented content analysis. The study showed that home economics teachers feel that the biggest factors that weaken their well-being at work are constant time pressure and disturbances due to student behavior. In the study, job well-being is increased by teaching the content of the subject and planning. In addition, interaction with students inspires and motivates home economics teachers. According to the study, home economics teachers need the management to consider better the special features of the subject, e.g. teaching arrangements, the availability of instructors and group size. Home economics teachers raised stronger work management and pedagogical anticipation as development needs for managing their own work.

The thesis makes visible the impact of a home economics teacher's job duties on well-being at work. As well as what concrete changes teachers would like from the superiors for supporting them. The results of the study can be used in the development of the management of home economics education. The results offer supervisors and other decision-making bodies valuable information on how the special features of the subject can be better considered in management. For home economics teachers, the research provides tools for developing their own work management.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste