Ostopäätökseen vaikuttuvat tekijät työhyvinvointipäiväkokonaisuutta hankkiessa
Kääriäinen, Konsta; Pihlavamäki, Antti (2024)
Kääriäinen, Konsta
Pihlavamäki, Antti
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730517
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä työhyvinvointipäiväkokonaisuuksissa. Toimeksiantajana toimi Evenda Oy, jonka kanssa opinnäytetyön tutkimusaihe valittiin yhdessä ratkaisemaan toimeksiantajan haastetta. Opinnäytetyön tutkimusongelma oli ”ostopäätöstekijöiden juuri syiden puutteellisuus työhyvinvointipäiväkokonaisuuksien hankinnassa”. Tutkimuksen tarkoituksena oli laajentaa toimeksiantajan asiakasymmärrystä, jotta toimeksiantaja voi kehittää liiketoimintaansa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimusotteen avulla. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelut, joiden avulla haastateltiin kuuden eri organisaation edustajaa Evenda Oy:n kohderyhmän mukaisesti. Aluksi haastatteluista syntyneet aineistot litteroitiin, segmentoitiin ja koodattiin. Tämän jälkeen syntyneistä koodeista muodostettiin teemat, jotka analysoitiin teemoittelun avulla. Teemoittelusta nousi esille neljä pääteemaa. Näistä teemoista johdettiin opinnäytetyön johtopäätökset.
Tutkimustuloksista nousi esille organisaatioiden arvot ja työhyvinvointipäiväkokonaisuuksista koetut merkittävät hyödyt, joita olivat muun muassa työntekijöiden sitoutuneisuus, yhteisöllisyys ja työn jäljen parantuminen. Tuloksista nousi esille myös budjetin, ajan ja työntekijöiden merkitys työhyvinvointipäivien sisällön valinnassa. Tutkimustuloksista nousi esille, että vahvimpia viiteryhmiä, jotka ohjaavat organisaation työhyvinvointipäivien hankintaa ovat organisaation muut toimipisteet tai osastot.
Johtopäätöksenä voidaan pitää, että vaikka työhyvinvointipäivät järjestetään työntekijöitä varten, ohjaa niiden hankintaa organisaation oma etuus. Kuitenkin palveluntarjoajaa miettiessä työntekijöiden rooli korostui ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä. Näin ollen mainontaa toteuttaessa tulisi miettiä mihin ostopäätösprosessin vaiheeseen halutaan vaikuttaa. Tämä määrittää mainonnan kohderyhmän ja tyylin. Työhyvinvointipäivistä vastaavien haastatteluista korostui myös helppouden ja sopivuuden arvostaminen. Näistä tekijöistä jalostui johtopäätös, jossa ostovalinnan todennäköisyyttä voidaan kehittää vastaamalla ostajan tarpeisiin kokonaisvaltaisesti yhden katon alta. Opinnäytetyön johtopäätösten luotettavuuden kasvattamiseksi opinnäytetyön pohjalta olisi mahdollista suorittaa jatkotutkimuksia esimerkiksi määrällisin metodein, jonka avulla tutkimusaiheesta saataisiin entistä laajempi käsitys.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimusotteen avulla. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelut, joiden avulla haastateltiin kuuden eri organisaation edustajaa Evenda Oy:n kohderyhmän mukaisesti. Aluksi haastatteluista syntyneet aineistot litteroitiin, segmentoitiin ja koodattiin. Tämän jälkeen syntyneistä koodeista muodostettiin teemat, jotka analysoitiin teemoittelun avulla. Teemoittelusta nousi esille neljä pääteemaa. Näistä teemoista johdettiin opinnäytetyön johtopäätökset.
Tutkimustuloksista nousi esille organisaatioiden arvot ja työhyvinvointipäiväkokonaisuuksista koetut merkittävät hyödyt, joita olivat muun muassa työntekijöiden sitoutuneisuus, yhteisöllisyys ja työn jäljen parantuminen. Tuloksista nousi esille myös budjetin, ajan ja työntekijöiden merkitys työhyvinvointipäivien sisällön valinnassa. Tutkimustuloksista nousi esille, että vahvimpia viiteryhmiä, jotka ohjaavat organisaation työhyvinvointipäivien hankintaa ovat organisaation muut toimipisteet tai osastot.
Johtopäätöksenä voidaan pitää, että vaikka työhyvinvointipäivät järjestetään työntekijöitä varten, ohjaa niiden hankintaa organisaation oma etuus. Kuitenkin palveluntarjoajaa miettiessä työntekijöiden rooli korostui ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä. Näin ollen mainontaa toteuttaessa tulisi miettiä mihin ostopäätösprosessin vaiheeseen halutaan vaikuttaa. Tämä määrittää mainonnan kohderyhmän ja tyylin. Työhyvinvointipäivistä vastaavien haastatteluista korostui myös helppouden ja sopivuuden arvostaminen. Näistä tekijöistä jalostui johtopäätös, jossa ostovalinnan todennäköisyyttä voidaan kehittää vastaamalla ostajan tarpeisiin kokonaisvaltaisesti yhden katon alta. Opinnäytetyön johtopäätösten luotettavuuden kasvattamiseksi opinnäytetyön pohjalta olisi mahdollista suorittaa jatkotutkimuksia esimerkiksi määrällisin metodein, jonka avulla tutkimusaiheesta saataisiin entistä laajempi käsitys.