Nuorten aikuisten luottamus puhelinmyyntiä kohtaan
Kekola, Kalle (2024)
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten aikuisten luottamusta puhelinmyyntiin. Telemarkkinointi ja puhelinmyynti ovat jo pitkään olleet yritysten keinona kasvattaa myyntiään. Lähestulkoon jokainen suomalainen saa täysi-ikäistyttyään soiton puhelinmyyjältä. Puhelinmyynnistä kuulee usein arjessa negatiivisia kommentteja ja siihen suhtaudutaan varauksellisesti. Puhelinmyyntiin on vuonna 2023 tullut voimaan tilauksen jälkivahvistus, jonka syvimpänä periaatteena on suojella kuluttajaa. Siksi aihetta on hyvä tutkia. Tutkimus tehtiin määrällisenä ja tutkimusmenetelmänä toimi strukturoitu kyselytutkimus. Kyselytutkimus tehtiin Webropol-verkkokyselynä ja se jaettiin opinnäytetyön tekijän sosiaalisen median kanavissa, jossa kohderyhmänä toimineita nuoria aikuisia iältään 18–35 vuotta voitiin tavoittaa. Kyselyyn saatiin vastauksia 122. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että nuorten aikuisten suhtautuminen puhelinmyyntiin ei ole hyvä. Puhelinmyyntiä pidetään väkisin suoritettavana luukutusmyyntinä, josta asiakaslähtöisyys puuttuu lähes täysin. Nuoret aikuiset keskustelisivat puhelinmyyjien kanssa mieluusti silloin, kun heidän tarpeistaan kyseltäisiin etukäteen taikka he saisivat itse ilmaista olevansa kiinnostuneita ostamaan tietyn tuotteen tai palvelun, sekä puhelinmyyjä uskoisi heitä, jos he kieltäytyvät ostamasta. Tuloksista voidaan huomata myös se, että nuorten aikuisten suhtautumista puhelinmyyntiin voidaan myös parantaa kehittämällä puhelinmyyntiä. Kyselyn tuloksista voidaan huomata, että vuonna 2023 voimaan tullut puhelinmyynnin jälkivahvistus, on jo lyhyen voimassaolonsa aikana parantanut nuorten aikuisten suhteutumista puhelinmyyntiin.