Rahapelien Twitch-markkinoinnin eettisyys Suomessa
Rossi, Aleksi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630286
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin uhkapelien sosiaalisen median markkinoinnin eettisyyttä Twitch-alustalla. Työn tavoitteena oli tutkia ihmisten mielipiteitä Twitch-alustalla vaikuttajien käyttämien rahapelien markkinointimenetelmien eettisyydestä ja hyvän tavan mukaisuudesta. Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin muut sosiaalisen median alustat, sillä Twitch on ollut laajimmin esillä uhkapelien markkinoinnissa. Tutkimuskysymyksillä pyrittiin rakentamaan kokonaiskuvaa ihmisten mielipiteistä ja ne liittyivät enemmän vastuullisuuteen ja potentiaalisen kohderyhmän mielipiteisiin markkinoinnista. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointia terminä, sekä syvennyttiin affiliate- ja vaikuttajamarkkinointiin. Lisäksi käsiteltiin yleistä etiikkaa, sekä miten etiikka näkyy ja toteutuu markkinoinnissa. Lopuksi käsiteltiin markkinointiin vaikuttavia lakeja, säädöksiä, sekä toimielimiä. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin Webropol -kyselylomakkeella. Tulosten analysointi tapahtui numeraalisesti, kuvantamalla, sekä sanallisesti. Tuloksista selvisi, että ihmisten mielipide uhkapelien markkinoinnista on hyvin negatiivinen ja siihen tulisi puuttua huomattavasti enemmän. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että markkinoinnin säätely nykyaikana on haastavaa, sillä kanavat ovat todella moniulotteisia ja esimerkiksi ikärajoitettujen tuotteiden ja palveluiden markkinointi on helposti kohdistettu myös nuoremmalle yleisölle.