Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ravintola-alan yritykselle
Hyvönen, Jenna (2024)
Hyvönen, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830908
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ravintola-alan yritykselle. Työn tarkoituksena oli vastata kohdeyrityksen tarpeeseen saada suunnitelmallinen lähestymistapa sosiaalisen median markkinointiin. Markkinointisuunnitelman avulla yrityksen on mahdollista vahvistaa brändiään, houkutella uusia asiakkaita ja lisätä näkyvyyttään sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin työn kannalta keskeisiä aihealueita, kuten digimarkkinoinnin trendejä ja ilmiöitä, SOSTAC-markkinointimallia ja sen eri vaiheita sekä sosiaalisen median kanavia (Facebookia ja Instagramia). Markkinointisuunnitelma rakennettiin hyödyntäen SOSTAC-markkinointimallia.
Markkinointisuunnitelman kehittämisessä hyödynnettiin benchmarking-menetelmää ja SWOT- analyysejä. Benchmarking-menetelmässä vertailtiin kohdeyrityksen sosiaalisen median kanavia kahden kilpailevan ravintolan, Ravintola A:n ja Ravintola B:n, toimintaan. SWOT-analyysiä käytettiin selvittämään kohdeyrityksen nykytilaa. Saatujen tulosten perusteella tunnistettiin markkinoinnin kehitystarpeet, jotka toimivat lähtökohtana markkinointisuunnitelman kehittämiselle.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa esiteltiin ja kuvattiin tuottamisen prosessi. Työn liitteenä on valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma yrityksen käyttöön. Tuotokseen sisältyvät kilpailija-analyysit, SWOT-analyysit, markkinoinnin tavoitteet, ostajapersoonat, viestintäsuunnitelma, markkinointitoimenpiteet, vuosikello, sisältöideat ja seurannan mittarit. Suunnitelma tarjoaa yritykselle käytännön työkalut markkinoinnin toteuttamiseen ja kilpailuedun saavuttamiseen.
Markkinointi ja sosiaalisen median kanavat kehittyvät jatkuvasti, ja siksi markkinointisuunnitelman säännöllinen päivittäminen on tärkeää. Opinnäytetyön kehitysehdotuksena kohdeyritykselle esitettiin maksetun mainonnan hyödyntämistä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin työn kannalta keskeisiä aihealueita, kuten digimarkkinoinnin trendejä ja ilmiöitä, SOSTAC-markkinointimallia ja sen eri vaiheita sekä sosiaalisen median kanavia (Facebookia ja Instagramia). Markkinointisuunnitelma rakennettiin hyödyntäen SOSTAC-markkinointimallia.
Markkinointisuunnitelman kehittämisessä hyödynnettiin benchmarking-menetelmää ja SWOT- analyysejä. Benchmarking-menetelmässä vertailtiin kohdeyrityksen sosiaalisen median kanavia kahden kilpailevan ravintolan, Ravintola A:n ja Ravintola B:n, toimintaan. SWOT-analyysiä käytettiin selvittämään kohdeyrityksen nykytilaa. Saatujen tulosten perusteella tunnistettiin markkinoinnin kehitystarpeet, jotka toimivat lähtökohtana markkinointisuunnitelman kehittämiselle.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa esiteltiin ja kuvattiin tuottamisen prosessi. Työn liitteenä on valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma yrityksen käyttöön. Tuotokseen sisältyvät kilpailija-analyysit, SWOT-analyysit, markkinoinnin tavoitteet, ostajapersoonat, viestintäsuunnitelma, markkinointitoimenpiteet, vuosikello, sisältöideat ja seurannan mittarit. Suunnitelma tarjoaa yritykselle käytännön työkalut markkinoinnin toteuttamiseen ja kilpailuedun saavuttamiseen.
Markkinointi ja sosiaalisen median kanavat kehittyvät jatkuvasti, ja siksi markkinointisuunnitelman säännöllinen päivittäminen on tärkeää. Opinnäytetyön kehitysehdotuksena kohdeyritykselle esitettiin maksetun mainonnan hyödyntämistä.