Ekologisuus Anttolanhovissa : - Nykytila, kehittäminen ja hyödyntäminen markkinoinnissa
Kotro, Kati (2015)
Kotro, Kati
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102093
Tiivistelmä
Matkailu on maailmanlaajuisesti erittäin merkittävä ja kasvava toimiala. Säilyttääkseen merkittävyytensä toiminta on toteutettava kestävän kehityksen periaatteella ja ekologisuutta noudattaen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ekologisuutta hotelli Anttolanhovissa. Tutkimusongelma koostuu kolmesta osa-alueesta: Mikä on ekologisuuden nykytila, miten sitä voidaan kehittää ja miten sitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään kestävää kehitystä liiketoiminnassa ja erityisesti hotellialalla sekä käytössä olevia tärkeimpiä ympäristömerkkejä ja -standardeja. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusmenetelminä on käytetty teemahaastatteluja, osallistuvaa havainnointia sekä valmiita raportteja. Tutkimus on rajattu aiheen laajuuden vuoksi koskemaan vain hotellitoimintaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Anttolanhovissa on tehty jo yksittäisiä ekologisia ratkaisuja, mutta parannettavaa on myös paljon. Tärkeimmät kehittämisen osa-alueet ovat jätehuolto ja energian kulutus. Panostus kehittämistyöhön toisi taloudellisten säästöjen lisäksi etua markkinointiin sekä imagon vahvistamiseen. Yhteistyötä ympäristöasioissa tulee kehittää yhteistyössä sisarhotelli Lasaretin kanssa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään kestävää kehitystä liiketoiminnassa ja erityisesti hotellialalla sekä käytössä olevia tärkeimpiä ympäristömerkkejä ja -standardeja. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusmenetelminä on käytetty teemahaastatteluja, osallistuvaa havainnointia sekä valmiita raportteja. Tutkimus on rajattu aiheen laajuuden vuoksi koskemaan vain hotellitoimintaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Anttolanhovissa on tehty jo yksittäisiä ekologisia ratkaisuja, mutta parannettavaa on myös paljon. Tärkeimmät kehittämisen osa-alueet ovat jätehuolto ja energian kulutus. Panostus kehittämistyöhön toisi taloudellisten säästöjen lisäksi etua markkinointiin sekä imagon vahvistamiseen. Yhteistyötä ympäristöasioissa tulee kehittää yhteistyössä sisarhotelli Lasaretin kanssa.