Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Green Key -merkin ja vihreiden arvojen merkitys Original Sokos Hotel Valjuksen asiakkaille

Tsutsunen, Katariina (2024)

Avaa tiedosto
Tsutsunen_Katariina.pdf (1.325Mt)
Lataukset: 


Tsutsunen, Katariina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830934
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Green Key -ympäristösertifikaatin ja vihreiden arvojen merkitystä Original Sokos Hotel Valjuksen asiakkaille. Tutkimusongelma oli ”Kuinka tärkeää vihreät arvot ja Green Key on Original Sokos Hotel Valjuksen asiakkaille?”, ja alaongelmat olivat ”Millaisia vihreitä arvoja hotellin asiakkailla on?”, ”Vaikuttavatko vihreät arvot ja Green Key hotellivalintaan?”, ”Näkyykö hotellin vastuullisuus ja Green Key asiakkaille?”, ”Näkyykö vastuullisuus ja Green Key hotellissa tarpeeksi?” ja ”Miten voidaan tuoda vastuullisuutta ja Green Key:tä enemmän esille?”.

Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kajaanissa sijaitseva Original Sokos Hotel Valjus, joka on sitoutunut toimimaan vastuullisesti. Hotellilla on Green Key -sertifikaatti sekä Sustainable Travel Finland -merkki. Toimeksiantaja esitellään laajemmin opinnäytetyön tietoperusta osassa muiden keskeisten käsitteiden kanssa, joita ovat Sokos Hotels, Original-hotellit, Osuuskauppa Maakunta, vihreät arvot, vastuullisuus, Green Key, ympäristösertifikaatit, liikematkustaja ja vapaa-ajan matkustaja. Hotellin asiakkaat ovat pääsääntöisesti liikematkustajia.

Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin määrällisen ja laadullisen tutkimusmenetelmän yhdistelmällä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselylomaketta, jossa oli määrällisiä sekä avoimia kysymyksiä. Kysely jaettiin hotellin asiakkaille QR-koodin avulla viikon ajan 5.-11.11.2024, jolloin asiakkaina oli eniten liikematkustajia. Kysely käsitteli asiakkaiden vihreitä arvoja sekä vastuullisuutta ja ovatko nämä merkittävässä tekijässä hotellia valitessa sekä ovatko asiakkaat kiinnittäneet huomiota hotellin vastuullisuuteen ja Green Key -ympäristösertifikaattiin. Asiakkailta kysyttiin näkemystä myös siihen, miten hotelli voisi tuoda paremmin esille asiakkaille vastuullisuutta ja Green Key -sertifikaattia.

Tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakkaille vihreät arvot ja vastuullisuus ovat tärkeitä, mutta ne eivät vaikuta hotellivalintaan. Green Key oli vielä suhteellisen tuntematon sertifikaatti, josta asiakkaat kuitenkin halusivat tietää enemmän, mikä se on ja mitä hotelli tekee konkreettisesti sen eteen. Asiakkaille hotellin vastuullisuus näkyi etenkin jätteiden lajitteluna ja siinä ettei huoneisiin tehdä välisiivousta, ellei erikseen pyydetä. Asiakkaiden mielestä vastuullisuuden ja Green Key -merkin näkymistä voitaisiin parantaa lisäämällä esimerkiksi huoneisiin lisää tietoa vastuullisuudesta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste