Naistakomos marknadsföringsstrategi på sociala medier
Stjernberg, Evelin (2024)
Stjernberg, Evelin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830937
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka hur regelbunden uppladdning av Instagram Reels kan öka ett företags synlighet, med Naistakomo Oy som uppdragsgivare. Arbetet utfördes via företagets Instagramkonto @takomoporvoo, där en Reel publicerades dagligen under 15 dagar. Målet var även att skapa en guide för att utnyttja Reels samt erbjuda innehållsidéer för framtiden.
Bakgrunden till studien är den snabba utvecklingen inom sociala medier och den ökande populariteten för korta videon, en trend som har accelererat med framväxten av plattformar som TikTok. I augusti 2020 lanserade Instagram funktionen Reels, som möjliggör delning av korta videor och har blivit ett viktigt verktyg för företag att nå sin målgrupp på ett engagerande sätt.
I undersökningen används jämförelse, observation och analys som metoder för att uppnå högkvalitativa forskningsresultat. Data samlades in från varje Reel för att analysera hur visningar och gillningar påverkades av regelbunden publicering. Resultaten visar att mindre Instagram-konton kan öka sin synlighet med Reels, men framgång kräver noggrann planering. Studien gav en praktisk guide och innehållsidéer för att optimera Naistakomo Oys användning av Reels. Resultaten visar att företag måste anpassa sig till förändringar i digital marknadsföring för att behålla sin synlighet online.
Bakgrunden till studien är den snabba utvecklingen inom sociala medier och den ökande populariteten för korta videon, en trend som har accelererat med framväxten av plattformar som TikTok. I augusti 2020 lanserade Instagram funktionen Reels, som möjliggör delning av korta videor och har blivit ett viktigt verktyg för företag att nå sin målgrupp på ett engagerande sätt.
I undersökningen används jämförelse, observation och analys som metoder för att uppnå högkvalitativa forskningsresultat. Data samlades in från varje Reel för att analysera hur visningar och gillningar påverkades av regelbunden publicering. Resultaten visar att mindre Instagram-konton kan öka sin synlighet med Reels, men framgång kräver noggrann planering. Studien gav en praktisk guide och innehållsidéer för att optimera Naistakomo Oys användning av Reels. Resultaten visar att företag måste anpassa sig till förändringar i digital marknadsföring för att behålla sin synlighet online.