Uudistuvan johtajuuden vaikutukset päiväkodin johtajien työhyvinvointiin : valmentava johtaminen esihenkilötuen tukena Kotkan varhaiskasvatuksessa
Porttila, Heidi; Takala, Anna (2024)
Porttila, Heidi
Takala, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830931
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Kotkan varhaiskasvatuksen kanssa aiheen perustuen tarpeelle saada tietoa, mitä vaikutuksia Kotkassa toteutuneen johtamisen kehittämishankkeen aikana luoduilla työtavoilla on päiväkodin johtajien työhyvinvointiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kehitettyjen johtamismenetelmien käyttöönottoa ja arvioida niitä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Tutkimuksemme keskeiset tulokset kertovat, että valmentavan johtamisen työtapoja käytetään johtamistyössä. Yhteisöllisyys sekä henkilöstön osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen johtamistyössä on vahvistunut ratkaisukeskeisyyden, dialogisen vuorovaikutuksen ja jaetun johtajuuden avulla. Uusi apulaisjohtajamalli, omat vaikutusmahdollisuudet ja työn arvostus nähtiin työhyvinvointia tukevina käytänteinä.
Kehittämiskohteina nousevat esiin toimivat johtamisrakenteet, selkeät tehtävänkuvat, työn suunnitelmallisuus ja tavoitteiden näkyväksi tekeminen sekä positiivinen suhtautuminen työelämän muutoksiin. Päiväkodin johtajille toteutettiin työpaja, jossa he tutkimustulosten perusteella laativat yhdessä kehittämissuunnitelman oman johtamistyönsä tueksi valmentavan johtamisen, jaetun johtajuuden, itsensä johtamisen ja työhyvinvoinnin näkökulmista.
Tutkimuksemme keskeiset tulokset kertovat, että valmentavan johtamisen työtapoja käytetään johtamistyössä. Yhteisöllisyys sekä henkilöstön osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen johtamistyössä on vahvistunut ratkaisukeskeisyyden, dialogisen vuorovaikutuksen ja jaetun johtajuuden avulla. Uusi apulaisjohtajamalli, omat vaikutusmahdollisuudet ja työn arvostus nähtiin työhyvinvointia tukevina käytänteinä.
Kehittämiskohteina nousevat esiin toimivat johtamisrakenteet, selkeät tehtävänkuvat, työn suunnitelmallisuus ja tavoitteiden näkyväksi tekeminen sekä positiivinen suhtautuminen työelämän muutoksiin. Päiväkodin johtajille toteutettiin työpaja, jossa he tutkimustulosten perusteella laativat yhdessä kehittämissuunnitelman oman johtamistyönsä tueksi valmentavan johtamisen, jaetun johtajuuden, itsensä johtamisen ja työhyvinvoinnin näkökulmista.