Passion and profit: understanding the motivations of Finnish entrepreneurs
Karhu, Carl Gabriel (2024)
Karhu, Carl Gabriel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830975
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille, millä tavoin kyselyyn osallistuneet pienet ja keskisuuret elinkeinonharjoittajat kokevat yrittäjyyden vertailtaessa ulkoisia ja sisäisiä motivaatioita, eritysesti intohimon ja varallisuuden perspektiivistä, sekä onko yrittäjäidentiteetti muuttunut ajan kuluessa. Tutkimuksessa haluttiin saada selville motivoiko yrittäjiä pelkästään ulkoiset tekijät, kuten raha, asema ja valta, vai intohimo, itsensä toteuttaminen sekä työstä saatu mielihyvä.
Teoreettinen viitekehys koostuu osista, jossa hyödynnetään Maslowin tarvehierarkiaa, Joseph Alois Schumpeterin yrittäjyysteoriaa, sekä tutkimusta sisäisestä ja ulkoisesta motivaatiosta.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin sähköisesti puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla, johon vastasti kahdeksan suomalaista yrittäjää. Kyselystä saatu aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa nousi esille, että sisäinen motivaatio ja sen myötä intohimo, ovat yrittäjien pääasiallisia motivaatiotekijöitä. Samaan aikaan he nostivat esiin taloudellisen puolen ja rahan ansaitsemisen tärkeyden, joka mahdollistaa liiketoiminnan jatkuvuuden. Vastauksissaan he korostivat yrittäjyyden tuomaa vapautta ja omavaraisuutta, sekä sitä, kuinka yrittäjyys antaa heille mahdollisuuden hallita omaa elämäänsä ja työtään. Kyselyssä ilmeni myös, että suurin osa yrittäjistä kokee elinkeinotoimintansa yhä antoisana, eikä heidän motivaatio ole heikentynyt merkittävästi vuosien varrella. The aim of the study was to explore how entrepreneurs perceive their entrepreneurship when comparing extrinsic and intrinsic motivations, particularly from the perspectives of passion and wealth, and whether their entrepreneurial identity has changed over time. The study looked at eight Finnish small and medium-sized entrepreneurs and aimed to determine whether they are motivated solely by external factors, such as money, status, and power, or by passion, self-fulfilment, and the satisfaction derived from their work.
The theoretical framework comprises of Maslow's hierarchy of needs, Joseph Alois Schumpeter's theory of entrepreneurship and research on intrinsic and extrinsic motivation. The study was conducted as qualitative research, and the data was collected electronically via a semi-structured questionnaire which was answered by eight Finnish entrepreneurs. The data was analysed using a theory-driven content analysis method.
The findings revealed that intrinsic motivation, and especially passion, is the primary driver for the entrepreneurs who responded to the questionnaire. At the same time, they stressed the importance of financial stability and generating income, which enables them to continue their work. Respondents highlighted the freedom and self-sufficiency that entrepreneurship offers and how it provides them with control over their lives and work. Some respondents showed a strong commitment to growth and business expansion, reflecting ventures that surpass the traditional boundaries of lifestyle entrepreneurship. The majority of respondents also found their entrepreneurial activities still fulfilling, with their motivation still being strong over the years.
Teoreettinen viitekehys koostuu osista, jossa hyödynnetään Maslowin tarvehierarkiaa, Joseph Alois Schumpeterin yrittäjyysteoriaa, sekä tutkimusta sisäisestä ja ulkoisesta motivaatiosta.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin sähköisesti puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla, johon vastasti kahdeksan suomalaista yrittäjää. Kyselystä saatu aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa nousi esille, että sisäinen motivaatio ja sen myötä intohimo, ovat yrittäjien pääasiallisia motivaatiotekijöitä. Samaan aikaan he nostivat esiin taloudellisen puolen ja rahan ansaitsemisen tärkeyden, joka mahdollistaa liiketoiminnan jatkuvuuden. Vastauksissaan he korostivat yrittäjyyden tuomaa vapautta ja omavaraisuutta, sekä sitä, kuinka yrittäjyys antaa heille mahdollisuuden hallita omaa elämäänsä ja työtään. Kyselyssä ilmeni myös, että suurin osa yrittäjistä kokee elinkeinotoimintansa yhä antoisana, eikä heidän motivaatio ole heikentynyt merkittävästi vuosien varrella.
The theoretical framework comprises of Maslow's hierarchy of needs, Joseph Alois Schumpeter's theory of entrepreneurship and research on intrinsic and extrinsic motivation. The study was conducted as qualitative research, and the data was collected electronically via a semi-structured questionnaire which was answered by eight Finnish entrepreneurs. The data was analysed using a theory-driven content analysis method.
The findings revealed that intrinsic motivation, and especially passion, is the primary driver for the entrepreneurs who responded to the questionnaire. At the same time, they stressed the importance of financial stability and generating income, which enables them to continue their work. Respondents highlighted the freedom and self-sufficiency that entrepreneurship offers and how it provides them with control over their lives and work. Some respondents showed a strong commitment to growth and business expansion, reflecting ventures that surpass the traditional boundaries of lifestyle entrepreneurship. The majority of respondents also found their entrepreneurial activities still fulfilling, with their motivation still being strong over the years.