Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Interaktiivisen 3D layout -työkalun kehittäminen

Muuronen, Mauri (2024)

 
Avaa tiedosto
Muuronen_Mauri.pdf (1.977Mt)
Lataukset: 


Muuronen, Mauri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831115
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää työkalu toimeksiantajan työtilan layout-suunnitteluun, jonka avulla tilan koneiden ja muiden komponenttien sijoittelua pystyttäisiin mallintamaan ennen lopullista konkreettista sijoittelua. Idea työkalulle syntyi, kun yritys investoi uuteen suurikokoiseen teollisuuskoneeseen, CNC-koneeseen, jonka sijoittaminen ja asentaminen työtilaan vaatii tarkkaa suunnittelua ennen koneen saapumista.

Työkalu kehitettiin käyttämällä Unreal Engine- ja Blender-ohjelmia. Belenderohjelmalla mallinnettiin työtilan keskeisimmät komponentit, kun taas Unreal Enginellä toteutettiin käyttöliittymä sekä ohjelmoitiin komponenttien siirtämiseen vaadittu logiikka. Unreal Enginestä hyödynnettiin sen visuaalista ohjelmointimenetelmää.

Lopputuloksena saatiin toimiva konsepti ideasta, jota voitaisiin käyttää työtilojen suunnitteluun. Tulevaisuudessa työkalua on mahdollisuus kehittää lisää ja soveltaa muihin tiloihin eikä pelkästään työssä kohteena olleeseen suureen toimeksiantajan teollisuustyötilaan.
 
The objective of this thesis was to design and develop a tool for the layout planning of the client’s workspace, enabling machines and other components to be virtually repositioned before any physical changes are going to be made to the space. The idea for this tool arose when the company invested in a large industrial machine, CNC -machine, that would require precise planning for optimal placement and installation prior to its arrival.

The tool was developed using Unreal Engine and Blender software. Blender was used to model the workspace’s key components, and Unreal Engine was used to create the user interface and program the logic required for component movement. The movement logic was implemented using Unreal Engine’s visual scripting method.

As a result, a functional concept was created that can be used for workspace layout planning. In the future, this tool could be further developed and adapted for other spaces, beyond the large industrial workspace that served as the focus of this thesis.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste