Käyttöliittymän suunnittelu ALM Partnersin uusille verkkosivuille
Paavola, Saija (2024)
Paavola, Saija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831088
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä luotiin verkkosivuston käyttöliittymä ALM Partners Oy:n uusille verkkosivuille. Tarve rakentaa kokonaan uusi verkkosivusto syntyi vanhan sivuston toiminnallisista puutteista ja teknisistä rajoitteista, jotka haittasivat merkittävästi sivuston käytettävyyttä. Työn tavoitteena oli toteuttaa helppokäyttöinen ja selkeä käyttöliittymä uusille verkkosivuille. Työn avulla haluttiin parantaa tiedon löytyvyyttä verkkosivuilla tekemällä sivuston käyttäjäpolusta aiempaa intuitiivisempi. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään käyttöliittymän visuaalisuutta, rakennetta ja saavutettavuutta. Toimeksiantaja toivoi, että uudet verkkosivut tukisivat uudistunutta brändiä paremmin. Työssä keskityttiin vastaamaan asetettuihin tavoitteisiin ja toiveisiin. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin elokuussa 2024 ja päätettiin samana vuonna marraskuussa. Käyttöliittymä rakennettiin Adobe XD -ohjelmaan, ja se siirretään verkkoon ulkoisen verkkosivutoimittajan toimesta maaliskuussa 2025.
Verkkosivut ovat yrityksen merkittävin markkinointiviestinnän kanava. Verkkosivujen tehtävä on edustaa yritystä myös silloin, kun yrityksessä asiaa ei ajatella. Alustana verkkosivut tarjoavat mahdollisuuden vaikuttaa käyttäjään brändin haluamalla tavalla. Brändi ohjaa verkkosivujen kaikkea toimintaa ja ilmenemistä.
Opinnäytetyön tietoperustassa kerrotaan verkkosivujen roolista markkinointiviestinnässä. Tietoperusta painottuu määrittelemään hyvien verkkosivujen perustaa käyttäjäkeskeisesti, saavutettavuutta unohtamatta. Työn rajauksen vuoksi visuaalisuus ansaitsi kokonaisen teorialuvun, jossa paneuduttiin syvällisesti visuaalisten elementtien vaikutukseen kokonaisuuden ja käyttäjäkokemuksen kannalta. Teorian valossa perusteltiin erilaisia valintoja ja ratkaisuja, sekä niiden merkitystä käyttäjäkokemuksen muodostumiseen.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin vertailuanalyysia tutkimaan visuaalisten ratkaisujen vaikutusta subjektiiviseen käyttökokemukseen. Vertailuun valittiin kolmen rahoitusalalla toimivan yrityksen verkkosivut. Osana vertailuanalyysia kysyttiin myös toimeksiantajalta kommentteja vertailtavien yritysten verkkosivujen eri elementeistä ja toiminnallisuuksista. Vertailuanalyysin lopputuloksena saatiin selville, mitä visuaalisia ja rakenteellisia elementtejä sivustolle halutaan tuoda. Menetelmän avulla on mahdollista oppia havainnoimalla, inspiroitua ja soveltaa opittua produktiin.
Opinnäytetyön toteutuskappaleessa käydään läpi uusien verkkosivujen käyttöliittymän rakentumisen suunnitteluprosessi, visuaalisen ilmeen muodostuminen, saavutettavuuden takaaminen.
Verkkosivut ovat yrityksen merkittävin markkinointiviestinnän kanava. Verkkosivujen tehtävä on edustaa yritystä myös silloin, kun yrityksessä asiaa ei ajatella. Alustana verkkosivut tarjoavat mahdollisuuden vaikuttaa käyttäjään brändin haluamalla tavalla. Brändi ohjaa verkkosivujen kaikkea toimintaa ja ilmenemistä.
Opinnäytetyön tietoperustassa kerrotaan verkkosivujen roolista markkinointiviestinnässä. Tietoperusta painottuu määrittelemään hyvien verkkosivujen perustaa käyttäjäkeskeisesti, saavutettavuutta unohtamatta. Työn rajauksen vuoksi visuaalisuus ansaitsi kokonaisen teorialuvun, jossa paneuduttiin syvällisesti visuaalisten elementtien vaikutukseen kokonaisuuden ja käyttäjäkokemuksen kannalta. Teorian valossa perusteltiin erilaisia valintoja ja ratkaisuja, sekä niiden merkitystä käyttäjäkokemuksen muodostumiseen.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin vertailuanalyysia tutkimaan visuaalisten ratkaisujen vaikutusta subjektiiviseen käyttökokemukseen. Vertailuun valittiin kolmen rahoitusalalla toimivan yrityksen verkkosivut. Osana vertailuanalyysia kysyttiin myös toimeksiantajalta kommentteja vertailtavien yritysten verkkosivujen eri elementeistä ja toiminnallisuuksista. Vertailuanalyysin lopputuloksena saatiin selville, mitä visuaalisia ja rakenteellisia elementtejä sivustolle halutaan tuoda. Menetelmän avulla on mahdollista oppia havainnoimalla, inspiroitua ja soveltaa opittua produktiin.
Opinnäytetyön toteutuskappaleessa käydään läpi uusien verkkosivujen käyttöliittymän rakentumisen suunnitteluprosessi, visuaalisen ilmeen muodostuminen, saavutettavuuden takaaminen.