Äänisuunnittelun keinot performatiivisessa dokumenttielokuvassa
Hietamäki, Eero (2024)
Hietamäki, Eero
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831023
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin äänisuunnittelun keinoja performatiivisessa dokumenttielokuvassa. Työssä tarkasteltiin lopputyödokumentti Raakan (2024) äänisuunnittelua ja sävellystä, ja sen tavoite oli tutkia millaisilla tavoilla performatiivinen moodi vaikuttaa elokuvan äänelliseen kerrontaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa tekijän ymmärrystä dokumenttielokuvien äänisuunnittelusta ja vaikutuksista elokuvan kerrontaan. Opinnäytetyö oli muodoltaan taideteko. Raaka-dokumentin lisäksi tässä työssä toimi case-esimerkkinä Michael Mooren satiirinen politiikkadokumenttielokuva Fahrenheit 9/11 (2004).
Opinnäytetyössä avattiin dokumenttielokuvan käsitettä, sen yksilöllistä ääntä sekä esiteltiin Bill Nicholsin kehittämät kuusi dokumenttielokuvan moodia, mukaan lukien tässä opinnäytetyössä tutkittava performatiivinen moodi. Tämän jälkeen esiteltiin case-esimerkkinä toimineet elokuvat, Raaka ja Fahrenheit 9/11, ja tutkittiin sitä miten molemmissa elokuvissa onnistuttiin äänisuunnittelun ja sävellyksen kautta tukemaan elokuvan moodia, tunnelmaa ja sisäistä ääntä sekä sitä, miten elokuvan moodi vaikutti sen äänisuunnitteluun ja sävellykseen.
Opinnäytetyössä saatiin selville, että äänisuunnittelulla on moninaisia keinoja vaikuttaa performatiivisen moodin dokumentin äänisuunnitteluun. Performatiivisen dokumenttielokuvan äänimaailman ei aina tarvitse olla maksimalistinen ja suurieleinen, vaan performatiivista moodia voi tukea myös hyvin vähäeleisellä ja minimalistisella äänisuunnittelulla. Työssä tultiin tulokseen, että tekotavasta huolimatta performatiivisen moodin dokumenttielokuvassa ääni esittää ja näyttelee liioiteltua versiota todellisuudesta yhdessä kuvan kanssa.
Mahdollisia jatkotutkimusaiheita liittyen aiheeseen voisi olla esimerkiksi sävellyksen kerronnalliset ominaisuudet performatiivisessa dokumenttielokuvassa, tai syvempi katsaus ääniefektoinnin vaikutuksiin äänellisessä kerronnassa. Molemmat ovat aiheita, joita käytiin läpi lyhyesti tässä opinnäytetyössä, mutta ne liittyivät erittäin vahvasti Raaka-elokuvan tekoprosessiin äänen kannalta.
Opinnäytetyössä avattiin dokumenttielokuvan käsitettä, sen yksilöllistä ääntä sekä esiteltiin Bill Nicholsin kehittämät kuusi dokumenttielokuvan moodia, mukaan lukien tässä opinnäytetyössä tutkittava performatiivinen moodi. Tämän jälkeen esiteltiin case-esimerkkinä toimineet elokuvat, Raaka ja Fahrenheit 9/11, ja tutkittiin sitä miten molemmissa elokuvissa onnistuttiin äänisuunnittelun ja sävellyksen kautta tukemaan elokuvan moodia, tunnelmaa ja sisäistä ääntä sekä sitä, miten elokuvan moodi vaikutti sen äänisuunnitteluun ja sävellykseen.
Opinnäytetyössä saatiin selville, että äänisuunnittelulla on moninaisia keinoja vaikuttaa performatiivisen moodin dokumentin äänisuunnitteluun. Performatiivisen dokumenttielokuvan äänimaailman ei aina tarvitse olla maksimalistinen ja suurieleinen, vaan performatiivista moodia voi tukea myös hyvin vähäeleisellä ja minimalistisella äänisuunnittelulla. Työssä tultiin tulokseen, että tekotavasta huolimatta performatiivisen moodin dokumenttielokuvassa ääni esittää ja näyttelee liioiteltua versiota todellisuudesta yhdessä kuvan kanssa.
Mahdollisia jatkotutkimusaiheita liittyen aiheeseen voisi olla esimerkiksi sävellyksen kerronnalliset ominaisuudet performatiivisessa dokumenttielokuvassa, tai syvempi katsaus ääniefektoinnin vaikutuksiin äänellisessä kerronnassa. Molemmat ovat aiheita, joita käytiin läpi lyhyesti tässä opinnäytetyössä, mutta ne liittyivät erittäin vahvasti Raaka-elokuvan tekoprosessiin äänen kannalta.