Some- ja Digimarkkinointia Soundfestille
Tähkänen, Valtteri (2024)
Tähkänen, Valtteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931165
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa markkinointia Soundfest-festivaalille käyttäen jo ennen opinnäytetyön kirjoittamista laadittua markkinointisuunnitelmaa. Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen päätavoitteena oli luoda näkyvyyttä ja tehostaa markkinointia erityisesti sosiaalisen median kanavissa. Työn toimeksiantajana toimi Lahdessa sijaitseva Party Promotions Oy, ja markkinointitoimenpiteet keskittyivät näkyvyyden tehostamiseen sosiaalisen median kanavissa.
Markkinointisuunnitelma ja siihen liittyvät materiaalit, kuten lyhytvideot ja erilaiset some-sisällöt, Suunniteltiin tukemaan festivaalin näkyvyyttä ja houkuttelemaan potentiaalisia osallistujia. Markkinointi käynnistettiin lokakuun lopulla 2023, ja päättyi kesäkuussa 2024 itse festivaalin toteutumisen myötä. Tavoitteena oli paitsi lisätä Soundfestin tunnettuutta ja somenäkyvyyttä myös kasvattaa myyntiä. Tämä työ rajattiin niin, että suunnitelman käyttöönoton jälkeiset tulosten mittaamiset eivät kuulu siihen, vaan ainoastaan suunnitelman muodostaminen ja luovuttaminen ovat osa tätä työtä. Opinnäytetyön tietoperustaan on kerätty produktin kannalta oleellista tietoa kirja, -sekä artikkeli lähteiden kautta.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään markkinoinnin yleisiä periaatteita ja sosiaalisen median hyötyjä yleisesti ja etenkin yritysten markkinoinnissa. Lähdeaineistona käytettiin kirjallisuutta ja artikkeleita, joiden avulla tarkastellaan muun muassa eri some-alustoja ja sen hyötyjä, vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksia sekä sosiaalisen median kampanjoiden ja tulosten mittaamista.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa käytännönläheisen markkinointisuunnitelman ja antaa konkreettisia esimerkkejä sitä, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää yrityksissä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jonka mukaan on toimittu sekä erilaiset lyhytvideot ja materiaalit, jotka ovat uudelleen käytettävissä ensivuoden tapahtumaa ja toimeksiantaja yritystä ajatellen.
Markkinointisuunnitelma ja siihen liittyvät materiaalit, kuten lyhytvideot ja erilaiset some-sisällöt, Suunniteltiin tukemaan festivaalin näkyvyyttä ja houkuttelemaan potentiaalisia osallistujia. Markkinointi käynnistettiin lokakuun lopulla 2023, ja päättyi kesäkuussa 2024 itse festivaalin toteutumisen myötä. Tavoitteena oli paitsi lisätä Soundfestin tunnettuutta ja somenäkyvyyttä myös kasvattaa myyntiä. Tämä työ rajattiin niin, että suunnitelman käyttöönoton jälkeiset tulosten mittaamiset eivät kuulu siihen, vaan ainoastaan suunnitelman muodostaminen ja luovuttaminen ovat osa tätä työtä. Opinnäytetyön tietoperustaan on kerätty produktin kannalta oleellista tietoa kirja, -sekä artikkeli lähteiden kautta.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään markkinoinnin yleisiä periaatteita ja sosiaalisen median hyötyjä yleisesti ja etenkin yritysten markkinoinnissa. Lähdeaineistona käytettiin kirjallisuutta ja artikkeleita, joiden avulla tarkastellaan muun muassa eri some-alustoja ja sen hyötyjä, vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksia sekä sosiaalisen median kampanjoiden ja tulosten mittaamista.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa käytännönläheisen markkinointisuunnitelman ja antaa konkreettisia esimerkkejä sitä, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää yrityksissä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jonka mukaan on toimittu sekä erilaiset lyhytvideot ja materiaalit, jotka ovat uudelleen käytettävissä ensivuoden tapahtumaa ja toimeksiantaja yritystä ajatellen.