Liiketoimintasuunnitelma ja -strategia perustettavalle tilitoimistolle
Villamo, Marja (2015)
Villamo, Marja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112110
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia liiketoimintasuunnitelma perustettavalle tilitoimistolle. Työ on laadittu ensi kertaa yrittäjäksi suunnittelevan näkökulmasta. Liiketoimintasuunnitelman oli tarkoitus selvittää ja jäsentää aiotun yritystoiminnan toteuttamiskelpoisuutta, eli onko liikeidea kannattava ja toteutettavissa. Suunnitelmaa voidaan hyödyntää esimerkiksi starttirahan hakemisprosessissa, mutta siitä on hyötyä jatkossa myös yrityksen sisäisissä prosesseissa.
Työ tuotti liiketoimintasuunnitelman eli opinnäytetyö oli muodoltaan toiminnallinen. Teoriaosuus sisältää kattavasti pohdintaa toimialasta ja toimintaympäristöstä. Teoriaosuudesta löytyvät myös osiot, joissa kartoitetaan markkinointia, asiakashankintaa, palvelun laatua sekä hinnoittelua, alkurahoitusta ja muita tukia. Tietoa kerättiin alan ajankohtaisista kirjallisuusjulkaisuista ja verkkolähteistä. Opinnäytetyön tutkimusosuus sisältää kyselytutkimuksen sekä pohjautuu myös kirjoittajan omaan tietämykseen. Tutkimusongelma ratkaistiin kvantitatiivisella tutkimusotteella.
Lopputulokseksi saatiin strateginen liiketoimintasuunnitelma, joka on asiasisällöltään laajempi kuin esimerkiksi rahoittajille esitettävä pelkistetympi malli. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan sanoa, että aloittavakin yrittäjä onnistuu, mutta edellytyksenä on paljon taitoa, tahtoa, motivaatiota ja periksiantamattomuutta. Jatkotutkimuksella voidaan kartoittaa, onko toisena vaihtoehtona ostaa valmis yritys, jossa on valmiina vanhojen työntekijöiden ominaisuudessa osaaminen sekä valmis asiakaskanta.
Työ tuotti liiketoimintasuunnitelman eli opinnäytetyö oli muodoltaan toiminnallinen. Teoriaosuus sisältää kattavasti pohdintaa toimialasta ja toimintaympäristöstä. Teoriaosuudesta löytyvät myös osiot, joissa kartoitetaan markkinointia, asiakashankintaa, palvelun laatua sekä hinnoittelua, alkurahoitusta ja muita tukia. Tietoa kerättiin alan ajankohtaisista kirjallisuusjulkaisuista ja verkkolähteistä. Opinnäytetyön tutkimusosuus sisältää kyselytutkimuksen sekä pohjautuu myös kirjoittajan omaan tietämykseen. Tutkimusongelma ratkaistiin kvantitatiivisella tutkimusotteella.
Lopputulokseksi saatiin strateginen liiketoimintasuunnitelma, joka on asiasisällöltään laajempi kuin esimerkiksi rahoittajille esitettävä pelkistetympi malli. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan sanoa, että aloittavakin yrittäjä onnistuu, mutta edellytyksenä on paljon taitoa, tahtoa, motivaatiota ja periksiantamattomuutta. Jatkotutkimuksella voidaan kartoittaa, onko toisena vaihtoehtona ostaa valmis yritys, jossa on valmiina vanhojen työntekijöiden ominaisuudessa osaaminen sekä valmis asiakaskanta.