Markkinointi päiväkotikalusteiden hankintaorganisaatioille
Laine, Petteri (2024)
Laine, Petteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831065
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toimeksiantajana oli pirkanmaalainen perheyritys, joka on toiminut alalla jo yli kuuden vuosikymmenen ajan. Työn tavoitteena oli saada toimeksiantajalle selkeämpi käsitys julkisten kalustehankintojen prosesseista ja niihin vaikuttavista tekijöistä, joiden pohjalta kehitetään markkinointiviestintää oikeisiin kanaviin. Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi toimeksiantajan toimiala sekä kuntien hankintaprosessit vaihe vaiheelta, jonka avulla rakennettiin pohja tutkimukseen. Tutkimustyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon haastateltiin hankintaorganisaatioiden edustajia hankintaprosesseissa. Haastatteluihin valittiin mukaan myös suunnittelupuolen edustajia, jonka kautta selvitettiin kohteiden suunnitelmien vaikutusta lopulliseen päätökseen eli tilaukseen. Haastatteluihin valittiin yhteensä seitsemän haastateltavaa, joista kolme edusti kuntien hankintayksiköitä, kaksi rakennusliikkeitä ja kaksi arkkitehtejä.
Tuloksista käy ilmi, että tasavertaisuutta ja puolueettomuutta julkisissa hankinnoissa pyritään toteuttamaan parhaan mukaan, mutta henkilökohtaiset suhteet ja kokemukset ovat silti mukana hankintapäätöksissä. Kalustehankintoihin liittyy monia osapuolia, joiden näkemykset ovat osittain yhteneväisiä, mutta eroja ilmenee tapauskohtaisesti.
Työn johtopäätöksinä voidaan todeta, että toimeksiantajan kannattaa korostaa kunnille markkinointiviestinnässään kokonaisvaltaisia ratkaisuja ja sen tuottamia kokonaistaloudellisia etuja. Arkkitehtien kanssa on tärkeää rakentaa yhteistyötä tarjoamalla asiantuntemusta ja joustavia kalusteratkaisuja, jotka tukevat innovatiivista suunnittelua. Rakennusliikkeille tulee tarjota toimitusvarmuutta ja projekteja edistävää palvelua. Opinnäytetyöstä saatujen tulosten perusteella tullaan laatimaan markkinointisuunnitelma.
Tuloksista käy ilmi, että tasavertaisuutta ja puolueettomuutta julkisissa hankinnoissa pyritään toteuttamaan parhaan mukaan, mutta henkilökohtaiset suhteet ja kokemukset ovat silti mukana hankintapäätöksissä. Kalustehankintoihin liittyy monia osapuolia, joiden näkemykset ovat osittain yhteneväisiä, mutta eroja ilmenee tapauskohtaisesti.
Työn johtopäätöksinä voidaan todeta, että toimeksiantajan kannattaa korostaa kunnille markkinointiviestinnässään kokonaisvaltaisia ratkaisuja ja sen tuottamia kokonaistaloudellisia etuja. Arkkitehtien kanssa on tärkeää rakentaa yhteistyötä tarjoamalla asiantuntemusta ja joustavia kalusteratkaisuja, jotka tukevat innovatiivista suunnittelua. Rakennusliikkeille tulee tarjota toimitusvarmuutta ja projekteja edistävää palvelua. Opinnäytetyöstä saatujen tulosten perusteella tullaan laatimaan markkinointisuunnitelma.