Ajoneuvojen tietoliikennetekniikka
Harjula, Tommi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831131
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajantasainen ja sujuvasanainen, suomenkielinen selvitys ajoneuvojen tällä hetkellä yleisimpien tietoliikennestandardien teknisistä ominaisuuksista, selvittää, mikä vaikuttaa suunnittelijan valintoihin niiden suhteen ja arvioida, kuinka ne ehkä tulevaisuudessa kehittyvät.
Ajoneuvoteollisuuden kehitystrendit ovat seuranneet yleisen teollisen kehityksen trendiä. Kolmannen teollisen vallankumouksen eli digitaalisen vallankumouksen yleiskäyttöisten innovaatioiden, kuten mikroprosessori, internet ja tekoäly, toimiessa vuorollaan maailman teknologisen kehityksen vetureina, on tämä näkynyt myös ajoneuvoteollisuudessa, jossa paradigma on muuttunut mekaanisten osien kehityksestä sähköisten ja ohjelmoitujen ominaisuuksien kehitykseen.
Tällaiset ominaisuudet edellyttävät tiedon siirtoa eli tietoliikennettä ajoneuvon sisällä sen tietoteknisten laitteiden välillä. Ajoneuvojen tietoliikenteen 50- vuotisen kehityshistorian aikana on teknologisen kehityksen eri vaiheissa standardoitu lukuisia ajoneuvojen tietoliikenneprotokollia.
Selvityksen tuloksena havaittiin, että eri aikoina ja eri tarkoituksiin julkaistut CAN-väylä, LIN-väylä, FlexRay, Automotive Ethernet ja Automotive SerDes omaavat erilaisia hyödyllisiä ominaisuuksia, joiden vuoksi niille kaikille on tällä hetkellä käyttöä. Kehitys näyttäisi kuitenkin etenevän monista erilaisista standardeista kohti harvalukuisempia, mutta monipuolisempia standardeja.
Ajoneuvoteollisuuden kehitystrendit ovat seuranneet yleisen teollisen kehityksen trendiä. Kolmannen teollisen vallankumouksen eli digitaalisen vallankumouksen yleiskäyttöisten innovaatioiden, kuten mikroprosessori, internet ja tekoäly, toimiessa vuorollaan maailman teknologisen kehityksen vetureina, on tämä näkynyt myös ajoneuvoteollisuudessa, jossa paradigma on muuttunut mekaanisten osien kehityksestä sähköisten ja ohjelmoitujen ominaisuuksien kehitykseen.
Tällaiset ominaisuudet edellyttävät tiedon siirtoa eli tietoliikennettä ajoneuvon sisällä sen tietoteknisten laitteiden välillä. Ajoneuvojen tietoliikenteen 50- vuotisen kehityshistorian aikana on teknologisen kehityksen eri vaiheissa standardoitu lukuisia ajoneuvojen tietoliikenneprotokollia.
Selvityksen tuloksena havaittiin, että eri aikoina ja eri tarkoituksiin julkaistut CAN-väylä, LIN-väylä, FlexRay, Automotive Ethernet ja Automotive SerDes omaavat erilaisia hyödyllisiä ominaisuuksia, joiden vuoksi niille kaikille on tällä hetkellä käyttöä. Kehitys näyttäisi kuitenkin etenevän monista erilaisista standardeista kohti harvalukuisempia, mutta monipuolisempia standardeja.