Mallipohjainen mitoittaminen PDM-ympäristössä : 3D-PDF
Engblom, Jasper (2024)
Engblom, Jasper
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831145
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusi ratkaisu mallipohjaiselle mitoittamiselle PDM-ympäristössä. Toiminnallisessa työssä tehtiin 3D-PDF-pohja, jolla helpotetaan mitoittamista ja korvataan nykyisten piirustusten tekeminen. Työn ti-laaja oli Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) ja pohjaa tullaan käyttämään opetusmateriaalina TAMKin opiskelijoille.
Työssä perehdytään 3D-teknologiaan, PDF:ään ja 3D-PDF:ään esittelemällä niiden toimintaperiaatteita ja kehitystä nykyhetkeen. Lisäksi esitellään, mitä ohjelmia työssä käytettiin, miten niitä käytettiin työn aikana ja minkälaisia työkaluja ne sisältävät 3D-PDF:iin liittyen. Työssä esitellään lisäksi tarkemmin 3D-PDF:n hyötyjä ja millaisia haasteita sen käytössä voi ilmetä.
Työn tuloksena esitellään ohje, jolla 3D-PDF-pohja on luotu. Työssä esitellään myös valmis tuotos eli esitellään toimiva pohja, jota TAMK voi käyttää opetus-materiaalina. Kehitysehdotuksena esitetään tulevaisuuden kehitysmahdollisuuksia 3D-PDF:lle ja miten sitä voi hyödyntää opetuksessa tai työelämässä.
Työssä perehdytään 3D-teknologiaan, PDF:ään ja 3D-PDF:ään esittelemällä niiden toimintaperiaatteita ja kehitystä nykyhetkeen. Lisäksi esitellään, mitä ohjelmia työssä käytettiin, miten niitä käytettiin työn aikana ja minkälaisia työkaluja ne sisältävät 3D-PDF:iin liittyen. Työssä esitellään lisäksi tarkemmin 3D-PDF:n hyötyjä ja millaisia haasteita sen käytössä voi ilmetä.
Työn tuloksena esitellään ohje, jolla 3D-PDF-pohja on luotu. Työssä esitellään myös valmis tuotos eli esitellään toimiva pohja, jota TAMK voi käyttää opetus-materiaalina. Kehitysehdotuksena esitetään tulevaisuuden kehitysmahdollisuuksia 3D-PDF:lle ja miten sitä voi hyödyntää opetuksessa tai työelämässä.