Palvelupyyntöjärjestelmän uusiminen
Mattila, Ella (2024)
Mattila, Ella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931180
Tiivistelmä
Palvelupyyntöjärjestelmät ovat järjestelmiä, joita hyödynnetään tehtävien, palvelupyyntöjen ja palautteiden hallinnassa ja käsittelemisessä muun muassa erilaisissa asiakaspalveluympäristöissä. Tässä opinnäytetyössä toteutettiin palvelupyyntöjärjestelmän uusiminen 4 hengen IT-tiimille, jonka työn hallinnassa järjestelmä on suuressa roolissa. Opinnäytetyössä tehostettiin palvelupyyntöjärjestelmän uudistamisen avulla työn järjestäytymistä tiimin sisällä ja pidemmän aikavälin tavoitteena oli edistää tasaisempaa työtehtävien jakautumista tiimiläisten kesken.
Uuden järjestelmän valinta perustuu käytettävyyteen, kustannustehokkuuteen ja integroitavuuteen tiimin olemassa oleviin työkaluihin. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, että järjestelmä tukee tiimin ennusteiden mukaan kasvavaa työmäärää ja on helposti ylläpidettävissä ja uudistettavissa tulevaisuudessa. Käyttöönoton jälkeen suoritetut arvioinnit osoittavat, että järjestelmä täyttää sille asetetut kriteerit ja ylittää odotukset monilta osin.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että uuden palvelupyyntöjärjestelmän käyttöönotto paransi merkittävästi tiimin työnhallintaa ja kommunikaatiota. Tiimissä koettiin, että uusi järjestelmä mahdollistaa paremman seurannan ja raportoinnin, mikä puolestaan auttaa tiimiläisiä priorisoimaan työtehtäviä tehokkaammin. Osana opinnäytetyötä suoritetun järjestelmän vaihtamisen lisäksi työssä tarkastellaan projektinhallinnan perusperiaatteita eri lähteiden pohjalta.
Uuden järjestelmän valinta perustuu käytettävyyteen, kustannustehokkuuteen ja integroitavuuteen tiimin olemassa oleviin työkaluihin. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, että järjestelmä tukee tiimin ennusteiden mukaan kasvavaa työmäärää ja on helposti ylläpidettävissä ja uudistettavissa tulevaisuudessa. Käyttöönoton jälkeen suoritetut arvioinnit osoittavat, että järjestelmä täyttää sille asetetut kriteerit ja ylittää odotukset monilta osin.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että uuden palvelupyyntöjärjestelmän käyttöönotto paransi merkittävästi tiimin työnhallintaa ja kommunikaatiota. Tiimissä koettiin, että uusi järjestelmä mahdollistaa paremman seurannan ja raportoinnin, mikä puolestaan auttaa tiimiläisiä priorisoimaan työtehtäviä tehokkaammin. Osana opinnäytetyötä suoritetun järjestelmän vaihtamisen lisäksi työssä tarkastellaan projektinhallinnan perusperiaatteita eri lähteiden pohjalta.