Sosiaalisen median vaikutus matkailuvalintoihin
Uotinen, Noora (2024)
Uotinen, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931238
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on sosiaalisen median vaikutukset matkailuvalintoihin. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten sosiaalisessa mediassa nähty sisältö vaikuttaa kuluttajien tekemiin matkailuun liittyviin valintoihin ja mitkä sosiaalisen median alustat ja sisällöt ovat niitä, jotka vaikuttavat. Tutkimuksen aihe valikoitui ajankohtaisuudellaan sekä tekijän henkilökohtaisesta kiinnostuksesta matkailua ja sosiaalista mediaa kohtaan. Sosiaalisen median käyttö on lisääntynyt paljon samalla muuttuen enemmän markkinointikanavaksi. Myös matkustaminen on elpynyt pandemia ajan jälkeen, mikä teki aiheesta mielenkiintoisen ja hyvän tutkimuskohteen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään sosiaalista mediaa ja kuluttajakäyttäytymistä. Sosiaali-sen median käsittelyssä perehdytään eri alustoihin ja erilaisiin sisältötyyppeihin. Kuluttajakäyttäytymisestä tuodaan esille etenkin siihen vaikuttavia psykologisia ja sosiaalisia tekijöitä. Näiden lisäksi tietoperustassa sivutaan aiemmin tehtyjä aiheeseen liittyviä erilaisia tutkimuksia.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja siinä toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus kyselytutkimuksen muodossa. Kyselytutkimus toteutettiin lokakuussa 2024. Tutkimuksen kysely jaettiin neljään eri matkailuaiheiseen ryhmään Facebookissa sekä tekijän omaan sosiaaliseen mediaan ja matkailualan työpaikalle. Kohderyhmä oli 16–75-vuotiaat matkailusta kiinnostuneet ja matkailualalla työskentelevät ja sitä opiskelevat suomalaiset. Kyselytutkimuksen aineiston keräys kesti kaksi viikkoa.
Tutkimuksen tulokset puoltavat sitä, että sosiaalisella medialla ja siellä nähdyllä sisällöllä on ollut vaikutusta ihmisten tekemiin erilaisiin matkailuvalintoihin. Eniten sosiaalinen media on vaikuttanut matkalla käytettävien palveluiden sekä nähtävyyksien ja aktiviteettien valintaan. Tuloksista on käynyt ilmi, että sosiaalista mediaa on myös käytetty sekä tiedon- että inspiraationlähteenä matkojen suunnittelussa. Visuaalisista sisällöistä tunnetut sosiaalisen median alustat ovat vaikuttaneet selvästi eniten ihmisiin samoin kuten visuaalinen sisältö itsessäänkin.
Tutkimuksessa tärkeäksi havainnoksi nousi myös se, kuinka muut sosiaalisen median käyttäjät ja heidän jakamat sisällöt ja kokemukset ovat vaikuttaneet matkailuvalintojen tekemiseen. Orgaanista sisältöä arvostetaan enemmän kuin mitään maksettua tai ammattimaista sisältöä. Matkailusisältöjä nähdessään ihmisillä herää sellaisia positiivisia tunteita, jotka vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen ja ohjaavat meitä eteenpäin matkailuvalintojen tekemiseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään sosiaalista mediaa ja kuluttajakäyttäytymistä. Sosiaali-sen median käsittelyssä perehdytään eri alustoihin ja erilaisiin sisältötyyppeihin. Kuluttajakäyttäytymisestä tuodaan esille etenkin siihen vaikuttavia psykologisia ja sosiaalisia tekijöitä. Näiden lisäksi tietoperustassa sivutaan aiemmin tehtyjä aiheeseen liittyviä erilaisia tutkimuksia.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja siinä toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus kyselytutkimuksen muodossa. Kyselytutkimus toteutettiin lokakuussa 2024. Tutkimuksen kysely jaettiin neljään eri matkailuaiheiseen ryhmään Facebookissa sekä tekijän omaan sosiaaliseen mediaan ja matkailualan työpaikalle. Kohderyhmä oli 16–75-vuotiaat matkailusta kiinnostuneet ja matkailualalla työskentelevät ja sitä opiskelevat suomalaiset. Kyselytutkimuksen aineiston keräys kesti kaksi viikkoa.
Tutkimuksen tulokset puoltavat sitä, että sosiaalisella medialla ja siellä nähdyllä sisällöllä on ollut vaikutusta ihmisten tekemiin erilaisiin matkailuvalintoihin. Eniten sosiaalinen media on vaikuttanut matkalla käytettävien palveluiden sekä nähtävyyksien ja aktiviteettien valintaan. Tuloksista on käynyt ilmi, että sosiaalista mediaa on myös käytetty sekä tiedon- että inspiraationlähteenä matkojen suunnittelussa. Visuaalisista sisällöistä tunnetut sosiaalisen median alustat ovat vaikuttaneet selvästi eniten ihmisiin samoin kuten visuaalinen sisältö itsessäänkin.
Tutkimuksessa tärkeäksi havainnoksi nousi myös se, kuinka muut sosiaalisen median käyttäjät ja heidän jakamat sisällöt ja kokemukset ovat vaikuttaneet matkailuvalintojen tekemiseen. Orgaanista sisältöä arvostetaan enemmän kuin mitään maksettua tai ammattimaista sisältöä. Matkailusisältöjä nähdessään ihmisillä herää sellaisia positiivisia tunteita, jotka vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen ja ohjaavat meitä eteenpäin matkailuvalintojen tekemiseen.