Tekoälyn hyödyntäminen henkilöasiakkaiden pankkipalveluissa
Fagerholm, Kim; Huhtamäki, Matias (2024)
Fagerholm, Kim
Huhtamäki, Matias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831116
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyä hyödynnetään pankkitoiminnassa henkilöasiakkaiden palveluissa ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia siihen liittyy.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, aineisto kerättiin sähköpostihaastatteluina kahdelta pankkialalta työskentelevältä henkilöltä, jotka molemmat edustivat eri pankkeja. Haastattelut käsittelivät tekoälyn nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä.
Tulokset osoittivat, että tekoäly on laajasti käytössä pankkien toiminnoissa. Merkittävimpiä sovelluksia ovat chatbotit, joita hyödynnetään sekä asiakaspalvelussa että työntekijöiden sisäisessä tuessa. Tekoälyä käytetään myös riskienhallintaan, kuten poikkeavien tilitapahtumien tunnistamiseen ja petosten ehkäisyyn.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että tekoäly tarjoaa merkittäviä etuja pankkitoiminnassa, ja sen roolin odotetaan kasvavan, mutta sen täysi hyödyntäminen edellyttää teknisiä ja lainsäädännöllisiä ratkaisuja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, aineisto kerättiin sähköpostihaastatteluina kahdelta pankkialalta työskentelevältä henkilöltä, jotka molemmat edustivat eri pankkeja. Haastattelut käsittelivät tekoälyn nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä.
Tulokset osoittivat, että tekoäly on laajasti käytössä pankkien toiminnoissa. Merkittävimpiä sovelluksia ovat chatbotit, joita hyödynnetään sekä asiakaspalvelussa että työntekijöiden sisäisessä tuessa. Tekoälyä käytetään myös riskienhallintaan, kuten poikkeavien tilitapahtumien tunnistamiseen ja petosten ehkäisyyn.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että tekoäly tarjoaa merkittäviä etuja pankkitoiminnassa, ja sen roolin odotetaan kasvavan, mutta sen täysi hyödyntäminen edellyttää teknisiä ja lainsäädännöllisiä ratkaisuja.