Kynäotteiden kehitysvaiheet ja toiminnalliset kynäotteet: video varhaiskasvatuksen ammattilaisille
Kumpulainen, Sonja (2024)
Kumpulainen, Sonja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831055
Tiivistelmä
Toimeksiantaja halusi yrityksensä käyttöön lyhyen videon kynäotteista ja niiden kehityksestä. Olennaisimpana näkökulmana oli kynäotteiden toiminnallisuus. Tavoitteena oli tuottaa tutkimustiedon tukema väline toimeksiantajalle vaikuttaa siihen, miten kynäotteita varhaiskasvatuksessa arvioidaan, ja sitä kautta toimintaterapian resurssien ohjautumiseen.
Tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa menetelmänä oli narratiivinen ja kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jolla saatiin tutkimuksissa esiin noussutta tietoa aiheesta. Aineiston analyysin perusteella löytyneiden tulosten perusteella rakensin alkuperäisen suunnitelman sijaan kahden videon sisällön.
Tutkimustieto tuki toimeksiantajan ajatuksia kynäotteiden kehittymisestä ja kynäotteiden toiminnallisuudesta. Moni erilainen kynäote voi tutkitusti olla toiminnallinen, jos se täyttää toiminnallisuuden kriteerit. Tuloksista käy ilmi myös, että kynäotteet vaativat aikaa ja monia vaiheita kehittyäkseen, ja että erilaiset otteet voivat olla keskenään yhtä toiminnallisia. Tiettyyn kynäotteeseen ohjaaminen ei ole tarpeellista. Lisäksi esiin nousi kokonaisvaltainen kehitys kirjoittamisen opettelun olennaisena edellytyksenä, ja käsin kirjoittamisen ylivoimaisuus näppäimistöllä kirjoittamiseen verrattuna.
Videon tekeminen ja käyttäminen oli perusteltua. Sillä on mahdollisuus päätyä vaikuttamaan positiivisesti haasteita omaavien asiakkaiden kokonaisuuteen.
Tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa menetelmänä oli narratiivinen ja kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jolla saatiin tutkimuksissa esiin noussutta tietoa aiheesta. Aineiston analyysin perusteella löytyneiden tulosten perusteella rakensin alkuperäisen suunnitelman sijaan kahden videon sisällön.
Tutkimustieto tuki toimeksiantajan ajatuksia kynäotteiden kehittymisestä ja kynäotteiden toiminnallisuudesta. Moni erilainen kynäote voi tutkitusti olla toiminnallinen, jos se täyttää toiminnallisuuden kriteerit. Tuloksista käy ilmi myös, että kynäotteet vaativat aikaa ja monia vaiheita kehittyäkseen, ja että erilaiset otteet voivat olla keskenään yhtä toiminnallisia. Tiettyyn kynäotteeseen ohjaaminen ei ole tarpeellista. Lisäksi esiin nousi kokonaisvaltainen kehitys kirjoittamisen opettelun olennaisena edellytyksenä, ja käsin kirjoittamisen ylivoimaisuus näppäimistöllä kirjoittamiseen verrattuna.
Videon tekeminen ja käyttäminen oli perusteltua. Sillä on mahdollisuus päätyä vaikuttamaan positiivisesti haasteita omaavien asiakkaiden kokonaisuuteen.