Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kynäotteiden kehitysvaiheet ja toiminnalliset kynäotteet: video varhaiskasvatuksen ammattilaisille

Kumpulainen, Sonja (2024)

Avaa tiedosto
Kumpulainen_Sonja.pdf (622.4Kt)
Lataukset: 


Kumpulainen, Sonja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831055
Tiivistelmä
Toimeksiantaja halusi yrityksensä käyttöön lyhyen videon kynäotteista ja niiden kehityksestä. Olennaisimpana näkökulmana oli kynäotteiden toiminnallisuus. Tavoitteena oli tuottaa tutkimustiedon tukema väline toimeksiantajalle vaikuttaa siihen, miten kynäotteita varhaiskasvatuksessa arvioidaan, ja sitä kautta toimintaterapian resurssien ohjautumiseen.
Tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa menetelmänä oli narratiivinen ja kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jolla saatiin tutkimuksissa esiin noussutta tietoa aiheesta. Aineiston analyysin perusteella löytyneiden tulosten perusteella rakensin alkuperäisen suunnitelman sijaan kahden videon sisällön.
Tutkimustieto tuki toimeksiantajan ajatuksia kynäotteiden kehittymisestä ja kynäotteiden toiminnallisuudesta. Moni erilainen kynäote voi tutkitusti olla toiminnallinen, jos se täyttää toiminnallisuuden kriteerit. Tuloksista käy ilmi myös, että kynäotteet vaativat aikaa ja monia vaiheita kehittyäkseen, ja että erilaiset otteet voivat olla keskenään yhtä toiminnallisia. Tiettyyn kynäotteeseen ohjaaminen ei ole tarpeellista. Lisäksi esiin nousi kokonaisvaltainen kehitys kirjoittamisen opettelun olennaisena edellytyksenä, ja käsin kirjoittamisen ylivoimaisuus näppäimistöllä kirjoittamiseen verrattuna.
Videon tekeminen ja käyttäminen oli perusteltua. Sillä on mahdollisuus päätyä vaikuttamaan positiivisesti haasteita omaavien asiakkaiden kokonaisuuteen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste