Vertaisoppimista vastaanottotoiminnan harjoittelussa : Oppimisyksiköiden toimintamallien luominen
Pitkänen, Meri (2024)
Pitkänen, Meri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931309
Tiivistelmä
Keväällä 2024 pilotoitiin terveyskeskus Mehiläinen Tesoman, Pirkanmaan hyvinvointialueen, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan yhteistyönä vertaisoppimista hyödyntävät kliinisen harjoittelun jaksot avoterveydenhuollon vastaanottotoiminnassa. Pilotin tavoitteena oli lisätä harjoittelukapasiteettia, mahdollistaa monialainen yhteistyö sekä ylläpitää avoterveydenhuollon veto- ja pitovoimaa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hoitotyössä käytössä olevia vertaisoppimisen harjoittelumalleja ja luoda toteutuneen pilotin pohjalta vertaisoppimiselle perustuvien oppimisyksiköiden toimintamallit Tesoman ja Hatanpään soteasemien käyttöön. Tavoitteena oli toimintamallien avulla vakioida ja sujuvoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden sekä ohjaajien toimintaa oppimisyksiköiden sisällä ja tällä tavoin edistää niin opiskelijoiden ammatillista kasvua kuin työntekijöiden ammatillista osaamista.
Opinnäytetyön ensimmäisessä tutkimuksellisessa vaiheessa hyödynnettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta (n=13), jonka avulla luotiin kuvaukset käytössä olevista vertaisharjoittelumalleista. Toinen vaihe toteutettiin haastattelemalla Tesoman (n=9) ja Hatanpään (n=5) oppimisyksiköiden pilottiharjoittelujaksolle osallistuneita henkilöitä ryhmäkeskustelumenetelmällä. Kahden erillisen keskustelutilaisuuden pohjana toimi kirjallisuuskatsauksen sekä pilottisuunnitelmien avulla luotu keskustelurunko. Keskusteluäänitteet analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja muotoiltiin visuaalisiksi toimintamalleiksi, jotka toimivat opinnäytetyön ammatillisina tuotoksina.
Vertaisoppimisen harjoittelumalleissa yhdistettiin samantasoisia (n=8) ja eri tasoisia opiskelijoita (n=5). Opiskelijat työskentelivät joko pareittain tai pienissä tiimeissä. Oppimisyksiköissä sairaanhoitajaopiskelijat työskentelevät sekä pareittain että yksin. Tesoman oppimisyksikön toiminta etenee parin-kolmen päivän sykleissä perehdytyksestä puhelin- ja vastaanottotyöhön. Hatanpäällä toiminta alkaa teemaviikoilla ja siirtyy sitten syklimuotoiseen työskentelyyn. Oppimisyksiköiden toiminnassa korostuvat opiskelijoiden monipuolinen itsetekeminen ja asteittain lisääntyvä vastuu, ohjaajan tuki sekä säännöllinen reflektio ja palaute.
Opinnäytetyön tuloksia tullaan hyödyntämään oppimisyksiköiden toiminnan kehittämisessä. Niitä voidaan hyödyntää myös vastaavien oppimisympäristöjen kehittämisessä muualla.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hoitotyössä käytössä olevia vertaisoppimisen harjoittelumalleja ja luoda toteutuneen pilotin pohjalta vertaisoppimiselle perustuvien oppimisyksiköiden toimintamallit Tesoman ja Hatanpään soteasemien käyttöön. Tavoitteena oli toimintamallien avulla vakioida ja sujuvoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden sekä ohjaajien toimintaa oppimisyksiköiden sisällä ja tällä tavoin edistää niin opiskelijoiden ammatillista kasvua kuin työntekijöiden ammatillista osaamista.
Opinnäytetyön ensimmäisessä tutkimuksellisessa vaiheessa hyödynnettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta (n=13), jonka avulla luotiin kuvaukset käytössä olevista vertaisharjoittelumalleista. Toinen vaihe toteutettiin haastattelemalla Tesoman (n=9) ja Hatanpään (n=5) oppimisyksiköiden pilottiharjoittelujaksolle osallistuneita henkilöitä ryhmäkeskustelumenetelmällä. Kahden erillisen keskustelutilaisuuden pohjana toimi kirjallisuuskatsauksen sekä pilottisuunnitelmien avulla luotu keskustelurunko. Keskusteluäänitteet analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja muotoiltiin visuaalisiksi toimintamalleiksi, jotka toimivat opinnäytetyön ammatillisina tuotoksina.
Vertaisoppimisen harjoittelumalleissa yhdistettiin samantasoisia (n=8) ja eri tasoisia opiskelijoita (n=5). Opiskelijat työskentelivät joko pareittain tai pienissä tiimeissä. Oppimisyksiköissä sairaanhoitajaopiskelijat työskentelevät sekä pareittain että yksin. Tesoman oppimisyksikön toiminta etenee parin-kolmen päivän sykleissä perehdytyksestä puhelin- ja vastaanottotyöhön. Hatanpäällä toiminta alkaa teemaviikoilla ja siirtyy sitten syklimuotoiseen työskentelyyn. Oppimisyksiköiden toiminnassa korostuvat opiskelijoiden monipuolinen itsetekeminen ja asteittain lisääntyvä vastuu, ohjaajan tuki sekä säännöllinen reflektio ja palaute.
Opinnäytetyön tuloksia tullaan hyödyntämään oppimisyksiköiden toiminnan kehittämisessä. Niitä voidaan hyödyntää myös vastaavien oppimisympäristöjen kehittämisessä muualla.