Näkövammaisten vanhempien kokemukset terveydenhuollon asiakkaina: kirjallisuuskatsaus
Mursula, Maria (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830939
Tiivistelmä
Näkövammainen on henkilö, jonka paremman silmän näöntarkkuus on parhaalla lasikorjauksella alle 0.3.
Sokeaksi määritellään henkilö, jonka paremman silmän näöntarkkuus on parhaalla lasikorjauksella 0.05 tai
näkökentän halkaisija on alle 20 astetta. Maailmanlaajuisesti näkövammaisia 285 miljoonaa, joista 39 miljoonaa on sokeita ja 246 miljoonaa heikkonäköisiä. Suomessa näkövammaisia on 55 000, joista 28 % on perheellisiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia terveydenhuollon asiakkaina on sellaisilla
henkilöillä, jotka ovat sekä näkövammaisia että vanhempia. Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa terveydenhuollon ammattilaisia valmistautumaan näkövammaisten henkilöiden kohtaamiseen ja heidän auttamiseensa entistä hienovaraisemmin ja monipuolisemmin.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaussa hyödynnettiin sosiaali- ja terveysalan tietokantoja BASE, CINAHL, Cochrane, Medic, ProQuest ja PubMed. Näiden lisäksi hakuja tehtiin
myös Janet Finnan kansainvälisten artikkelien hausta sekä Google Scholarista. Tutkimusaineisto koostui
seitsemästä tutkimuksesta. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Tuloksista nousivat
esiin kokemukset terveydenhuoltopalveluiden kuormittavuudesta, tuen ja arvostuksen puutteesta sekä hallinnan puutteesta.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että tulokset olivat yhteneväiset aikaisempien näkövammaisuuteen ja terveydenhuoltoon liittyvien tutkimusten kanssa. Hoitohenkilökunnan ja potilaan väliseen kommunikointiin
tarvitaan lisää selkeyttä ja suunnitelmallisuutta, mikä lisäisi potilaiden positiivisia kokemuksia terveydenhuollon asiakkuudesta. Jatkotutkimuksissa voitaisiin hyödyntää kysely- ja haastattelututkimusta, jolla saataisiin ajantasaista ja pohjoismaihin kohdennettua tietoa. A person is visually impaired when their visual acuity with glasses is at best 0.3 or lower. A blind person’s
visual acuity with glasses is at best 0.05 or their field of view is less than 20 degrees. Worldwide there is 285
million people with visual impairments, of which 39 million are blind and 246 million are people with low
vision. In Finland, there is 55 000 people with visual impairments, of which 28 % have families.
The purpose of the thesis was to research customer experiences in health care of such people who are both
visually impaired and parents. The aim of the thesis was to help health care professionals to prepare for
meeting and helping people with visual impairments even more discreetly and diversily than before.
The thesis was conducted as a descriptive literary review. Social and health care data bases such as BASE,
CINAHL, Cochrane, Medic, ProQuest and PubMed were used in the information search, as well as Janet
Finna’s search for international articles and Google Scholar. The material consisted of seven studies. The
material was analyzed using inductive content analysis. In the results, three main points stood out: experiences of the strain of health care services, lack of support and reverence and lack of control.
As a conclusion, it could be stated that the results are compatible with results from previous studies concerning visual impairments and health care. There is a need for clarity and planning in communication between health care professionals and patients. Said clarity would improve patients’ experiences in health
care. In further studies, questionnaire surveys and interviews could be utilized to obtain information that is
more up to date and focused on Finland or other north Euro-pean countries.
Sokeaksi määritellään henkilö, jonka paremman silmän näöntarkkuus on parhaalla lasikorjauksella 0.05 tai
näkökentän halkaisija on alle 20 astetta. Maailmanlaajuisesti näkövammaisia 285 miljoonaa, joista 39 miljoonaa on sokeita ja 246 miljoonaa heikkonäköisiä. Suomessa näkövammaisia on 55 000, joista 28 % on perheellisiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia terveydenhuollon asiakkaina on sellaisilla
henkilöillä, jotka ovat sekä näkövammaisia että vanhempia. Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa terveydenhuollon ammattilaisia valmistautumaan näkövammaisten henkilöiden kohtaamiseen ja heidän auttamiseensa entistä hienovaraisemmin ja monipuolisemmin.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaussa hyödynnettiin sosiaali- ja terveysalan tietokantoja BASE, CINAHL, Cochrane, Medic, ProQuest ja PubMed. Näiden lisäksi hakuja tehtiin
myös Janet Finnan kansainvälisten artikkelien hausta sekä Google Scholarista. Tutkimusaineisto koostui
seitsemästä tutkimuksesta. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Tuloksista nousivat
esiin kokemukset terveydenhuoltopalveluiden kuormittavuudesta, tuen ja arvostuksen puutteesta sekä hallinnan puutteesta.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että tulokset olivat yhteneväiset aikaisempien näkövammaisuuteen ja terveydenhuoltoon liittyvien tutkimusten kanssa. Hoitohenkilökunnan ja potilaan väliseen kommunikointiin
tarvitaan lisää selkeyttä ja suunnitelmallisuutta, mikä lisäisi potilaiden positiivisia kokemuksia terveydenhuollon asiakkuudesta. Jatkotutkimuksissa voitaisiin hyödyntää kysely- ja haastattelututkimusta, jolla saataisiin ajantasaista ja pohjoismaihin kohdennettua tietoa.
visual acuity with glasses is at best 0.05 or their field of view is less than 20 degrees. Worldwide there is 285
million people with visual impairments, of which 39 million are blind and 246 million are people with low
vision. In Finland, there is 55 000 people with visual impairments, of which 28 % have families.
The purpose of the thesis was to research customer experiences in health care of such people who are both
visually impaired and parents. The aim of the thesis was to help health care professionals to prepare for
meeting and helping people with visual impairments even more discreetly and diversily than before.
The thesis was conducted as a descriptive literary review. Social and health care data bases such as BASE,
CINAHL, Cochrane, Medic, ProQuest and PubMed were used in the information search, as well as Janet
Finna’s search for international articles and Google Scholar. The material consisted of seven studies. The
material was analyzed using inductive content analysis. In the results, three main points stood out: experiences of the strain of health care services, lack of support and reverence and lack of control.
As a conclusion, it could be stated that the results are compatible with results from previous studies concerning visual impairments and health care. There is a need for clarity and planning in communication between health care professionals and patients. Said clarity would improve patients’ experiences in health
care. In further studies, questionnaire surveys and interviews could be utilized to obtain information that is
more up to date and focused on Finland or other north Euro-pean countries.