Ravintolaruoan tilausalustojen erot haamukeittiöiden näkökulmasta
Krukhmaleva, Victoria (2024)
Krukhmaleva, Victoria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tausta ja kiinnostus aiheeseen muodostui henkilökohtaisesta mielenkiinnosta haamukeittiöitä kohtaan, sillä tämä ilmiö on noussut merkittäväksi trendiksi Suomessa. Aihe on vielä suhteellisen uusi, ja sen ympärillä oleva tutkimustieto on rajallista, mikä on toiminut kannustimena tutkia sitä syvemmin.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää haamukeittiöiden kilpailu- ja erottautumistekijöitä sekä tarkastella niiden tulevaisuudennäkymiä Suomessa. Tutkimuksessa pyrittiin myös kartoittamaan mahdollisia keinoja, joilla haamukeittiöiden toimintaa voitaisiin edelleen kehittää ja parantaa. Opinnäytetyö koostuu kolmesta pääosasta: teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimuksen toteutuksesta sekä tutkimustulosten pohdinnasta.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja se toteutettiin teemahaastattelun avulla vuoden 2024 huhtikuussa. Haastattelukysymyksiä alettiin pohtia ja suunnitella heti kirjoitusprosessin alkuvaiheessa. Kysymykset kehittyivät tietoperustan edetessä ja ensimmäinen haastattelurunko valmistui 27. joulukuuta vuonna 2023, jonka jälkeen kysymyksiä vielä muokattiin ja lopullinen versio haastattelurungosta valmistui 30. tammikuuta vuonna 2024. Teemat kehitettiin havainnoinnin ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta ja niitä syntyi seitsemän. Haastattelu tehtiin haastattelemalla valikoidun haamuravintolan perustajaa. Toisena aineistonkeruumenetelmänä oli havainnointi, jota käytettiin haastattelun lisänä ja tukena.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kirjoitettiin kevään ja syksyn 2024 aikana. Tiedonhaussa hyödynnettiin verkkolähteitä, aihealueita käsiteltäviä aiempia tehtyjä tutkimuksia, havainnointia, omaa pohdintaa sekä haastattelua. Työn ollessa puolessa välissä todettiin, että haastattelumenetelmä ei sovi työn toteuttamiseen, sillä työn kannalta ei saatu tarpeeksi haastateltavia haamuravintolamaailmasta. Silloin tutkimus- ja analysointimenetelmäksi valittiin benchmarkkausta, havainnointia ja spider-diagrammi. Tässä tutkimuksessa havainnoinnin pohjana hyödynnettiin spider diagrammia eli hämähäkkikaaviota, jossa vertailtiin ravintoloiden arvosteluja, aukioloaikoja, toimitusta, asiakaspalautteita ja tuotevalikoimaa. Tutkimuksessa myös vertailtiin tilausalustojen maksutapoja, tarjontaa ja kilpailutekijöitä.
Opinnäytetyössä analysoituja ravintoloita ja alustoja oli yhteensä kuusi. Tutkimuksen perusteella havaittiin, että esimerkiksi erilaisten maksutapojen tarjoaminen voi houkutella käyttäjiä tietylle ravintolaruoan tilausalustalle. Tutkimus osoitti, että osittain näkyvä käyttäjätunnus voi parantaa ravintoloiden asiakasvuorovaikutusta, tukea palvelun räätälöintiä ja kehittää asiakassuhteita tarjoamalla tarkempaa tietoa palautteista ja asiakastottumuksista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opiskelijan ammatillista osaamista sekä syventää ymmärrystä haamukeittiöiden, virtuaaliravintoloiden ja alustojen kilpailu- ja erottautumistekijöistä, niiden tulevaisuudesta ja kehittämistarpeista. Tavoitteena oli myös tuoda uusia näkökulmia ja tarkasteltavia aiheita vertailun ja havainnoinnin perusteella. Opinnäytetyön työstämistä alettiin syksyllä 2023, ja se valmistui marraskuussa 2024.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää haamukeittiöiden kilpailu- ja erottautumistekijöitä sekä tarkastella niiden tulevaisuudennäkymiä Suomessa. Tutkimuksessa pyrittiin myös kartoittamaan mahdollisia keinoja, joilla haamukeittiöiden toimintaa voitaisiin edelleen kehittää ja parantaa. Opinnäytetyö koostuu kolmesta pääosasta: teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimuksen toteutuksesta sekä tutkimustulosten pohdinnasta.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja se toteutettiin teemahaastattelun avulla vuoden 2024 huhtikuussa. Haastattelukysymyksiä alettiin pohtia ja suunnitella heti kirjoitusprosessin alkuvaiheessa. Kysymykset kehittyivät tietoperustan edetessä ja ensimmäinen haastattelurunko valmistui 27. joulukuuta vuonna 2023, jonka jälkeen kysymyksiä vielä muokattiin ja lopullinen versio haastattelurungosta valmistui 30. tammikuuta vuonna 2024. Teemat kehitettiin havainnoinnin ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta ja niitä syntyi seitsemän. Haastattelu tehtiin haastattelemalla valikoidun haamuravintolan perustajaa. Toisena aineistonkeruumenetelmänä oli havainnointi, jota käytettiin haastattelun lisänä ja tukena.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kirjoitettiin kevään ja syksyn 2024 aikana. Tiedonhaussa hyödynnettiin verkkolähteitä, aihealueita käsiteltäviä aiempia tehtyjä tutkimuksia, havainnointia, omaa pohdintaa sekä haastattelua. Työn ollessa puolessa välissä todettiin, että haastattelumenetelmä ei sovi työn toteuttamiseen, sillä työn kannalta ei saatu tarpeeksi haastateltavia haamuravintolamaailmasta. Silloin tutkimus- ja analysointimenetelmäksi valittiin benchmarkkausta, havainnointia ja spider-diagrammi. Tässä tutkimuksessa havainnoinnin pohjana hyödynnettiin spider diagrammia eli hämähäkkikaaviota, jossa vertailtiin ravintoloiden arvosteluja, aukioloaikoja, toimitusta, asiakaspalautteita ja tuotevalikoimaa. Tutkimuksessa myös vertailtiin tilausalustojen maksutapoja, tarjontaa ja kilpailutekijöitä.
Opinnäytetyössä analysoituja ravintoloita ja alustoja oli yhteensä kuusi. Tutkimuksen perusteella havaittiin, että esimerkiksi erilaisten maksutapojen tarjoaminen voi houkutella käyttäjiä tietylle ravintolaruoan tilausalustalle. Tutkimus osoitti, että osittain näkyvä käyttäjätunnus voi parantaa ravintoloiden asiakasvuorovaikutusta, tukea palvelun räätälöintiä ja kehittää asiakassuhteita tarjoamalla tarkempaa tietoa palautteista ja asiakastottumuksista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opiskelijan ammatillista osaamista sekä syventää ymmärrystä haamukeittiöiden, virtuaaliravintoloiden ja alustojen kilpailu- ja erottautumistekijöistä, niiden tulevaisuudesta ja kehittämistarpeista. Tavoitteena oli myös tuoda uusia näkökulmia ja tarkasteltavia aiheita vertailun ja havainnoinnin perusteella. Opinnäytetyön työstämistä alettiin syksyllä 2023, ja se valmistui marraskuussa 2024.