Product Owner kehittämisen tukena
Törmänen, Petteri (2024)
Törmänen, Petteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931272
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Product Ownerin roolia OP Ryhmässä ja analysoida, kuinka rooli tukee kehitysprojektien onnistumista ja liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamista. Opinnäytetyö keskittyy Product Ownerin vastuisiin sidosryhmähallinnassa, tavoitteiden asettamisessa, priorisoinnissa ja viestinnässä tiimin ja liiketoiminnan välillä. Toimeksiantajana oli OP Osuuskunta (OP Ryhmä), jossa Product Owner -roolin kehittäminen ja työn organisointi ovat keskeisiä jatkuvassa toimintakulttuurin muutoksessa kohti itseohjautuvuutta ja ketteryyttä.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu Product Ownerin roolin ja Scrum-menetelmän keskeisistä käsitteistä. Teoreettisessa osuudessa määriteltiin muun muassa sidosryhmähallinta, vision luominen ja priorisointi. Toiminnallinen opinnäytetyö yhdisti teorian ja käytännön haastattelujen pohjalta. Haastattelujen avulla kerätty aineisto analysoitiin laadullisella menetelmällä. Haastattelut tarjosivat tietoa Product Ownerin roolin haasteista ja mahdollisuuksista toimeksiantajan kontekstissa.
Tutkimuksessa havaittiin, että Product Ownerin menestys riippuu vahvasti kyvystä hallita sidosryhmien odotuksia ja priorisoida kehitystiimin tehtäviä organisaation arvojen mukaisesti. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että säännöllinen viestintä ja selkeä tavoitteiden määrittely tukevat tiimin jatkuvuutta ja parantavat projektien tuloksellisuutta.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu Product Ownerin roolin ja Scrum-menetelmän keskeisistä käsitteistä. Teoreettisessa osuudessa määriteltiin muun muassa sidosryhmähallinta, vision luominen ja priorisointi. Toiminnallinen opinnäytetyö yhdisti teorian ja käytännön haastattelujen pohjalta. Haastattelujen avulla kerätty aineisto analysoitiin laadullisella menetelmällä. Haastattelut tarjosivat tietoa Product Ownerin roolin haasteista ja mahdollisuuksista toimeksiantajan kontekstissa.
Tutkimuksessa havaittiin, että Product Ownerin menestys riippuu vahvasti kyvystä hallita sidosryhmien odotuksia ja priorisoida kehitystiimin tehtäviä organisaation arvojen mukaisesti. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että säännöllinen viestintä ja selkeä tavoitteiden määrittely tukevat tiimin jatkuvuutta ja parantavat projektien tuloksellisuutta.