Kohti parempaa ikääntyneiden asiakasohjausta : sosiaalihuollon ammattilaisten työnjako asiakkaan siirtymisprosessissa
Linna-Jaakkola, Tiina (2024)
Linna-Jaakkola, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931397
Tiivistelmä
Ikääntyneiden sosiaalihuollossa työskenteleminen vaatii ammatillisen tietoperustan lisäksi kykyä muun muassa moniammatilliseen yhteistyöhön. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli tuottaa tietoa ikääntyneiden asiakasohjauksen ja lyhytaikaishoidon työntekijöiden kokemuksista ja näkemyksistä siitä, miten he omalta osaltaan ja osittain yhteistyönä pystyisivät parhaiten tukemaan ikääntyneitä asiakkaita ja heidän omaisiaan asiakkaan siirtyessä lyhytaikaishoidosta pitkäaikaishoitoon. Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena luotiin oppaat näiden ammattilaisten työn ja asiakasohjaustaitojen kehittymisen tueksi. Opinnäytetyön idea oli työelämälähtöinen, sillä pyyntö työnjaon selkeyttämiselle tuli Etelä-Suomen alueella toimivan lyhytaikaishoitoyksikön lähijohtajalta. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää ikääntyneiden sosiaalihuollossa työskentelevien ammattilaisten työnjakoa, osaamista ja asiakasohjaustaitoja siirtymisprosessiin liittyen.
Ikääntyneen hoidon ja hoivan tarpeen ollessa ympärivuorokautista, on hänen ainoana vaihtoehtona pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikköön eli pitkäaikaishoitoon muuttaminen. Tässä opinnäytetyössä siirtymisprosessilla tarkoitetaan sitä, kun lyhytaikaishoidossa oleva ikääntynyt saa myönteisen päätöksen jäädä odottamaan pitkäaikaishoitopaikkaa. Tämän tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat ikääntyneeseen ja ikääntyneiden sosiaalihuoltoon liittyvät käsitteet ja tietoperusta sekä tutkimuksen aiheeseen liittyvät aiemmat tutkimukset. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen myös määrällisen tutkimuksen elementtejä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksen avulla kahdella eri kyselyllä: Ensimmäinen kysely keräsi työntekijöiden kokemuksia ja mielipiteitä. Toisella kyselyllä kerättiin suunniteltuihin oppaisiin palautetta ja kehittämisehdotuksia. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin ja tilastollisten menetelmien avulla.
Tutkimustuloksista selvisi, etteivät ikääntyneiden sosiaalihuollon ammattilaiset kokeneet siirtymisprosessiin liittyvää työnjakoa selkeäksi. Työnjaon epäselvyyden lisäksi epäkohdiksi nostettiin riittämätön tiedonsaanti ammattilaisten työn tueksi. Puutteita koettiin olevan myös ikääntyneen ja hänen omaistensa tiedonsaannissa. Toiminnallisiin tuotoksiin eli oppaisiin saatiin tuloksien pohjalta liitettyä asiasisältöä juuri niistä asioista, joiden osaamisessa ammattilaiset kokivat puutteita. Oppaiden asiasisällön suunnittelussa käytettiin apuna hyvinvointialueen omaa ikäihmisten asiakasmaksujen ohjekirjaa sekä lyhytaikaishoitoyksikön perehdytysopasta. Eettisiä periaatteita ja tutkittavien tietosuojaa noudattaen edellä mainittua ohjekirjaa ja perehdytysopasta, toista kyselylomaketta eikä oppaita julkaista tässä opinnäytetyön raportissa. Tutkimustulosten perusteella voidaan johtopäätöksenä todeta, että tälle opinnäytetyölle sekä sen toiminnallisena tuotoksena luoduille oppaille oli selkeä tarve. Working in social welfare for older people requires vocational knowledge, but also, among other things, the ability to engage in multiprofessional collaboration. The research task of this practice-based thesis was to gather information on the experiences and perspectives of professionals working in client assistance for older people and in short-term care. It focused on how they can best support older clients and their relatives during the transition from short-term care to long-term care, both individually and in collaboratively. As the practical section of the thesis, guides were produced to support the development of professional work and client guidance skills. The idea for this thesis was workplace-oriented, since the request to clarify the workload distribution came from a first-line manager of short-term care unit located in southern Finland. The objective of this thesis was to develop the workload distribution, competence and client guidance skills of professionals working in social welfare for older people in relation to the transition process.
When an older person needs care and assistance round the clock, the only option is to move to a long-term care unit. In this thesis this transition from short-term care to long-term care is called the transition process. The theoretical framework of the thesis consists of concepts and knowledge related to older person and social welfare for older people, as well as previous research relevant to the topic of the thesis. The thesis was conducted as a qualitative study, also exploiting elements of quantitative research. The research data were collected through a survey using two different questionnaires: the first questionnaire gathered professionals’ experiences and perspectives, and the second questionnaire collected feedback and development suggestions for the planned guides. The obtained data were analyzed using inductive content analysis and statistical methods.
The results revealed that professionals working in social welfare for older people found the workload distribution related to the transition process unclear. In addition to the ambiguity of the workload distribution, insufficient information to support professionals’ work was also identified as a defect. Defects were also found in the older persons’ and their relatives’ access to information. The contents of the guides were based on the research results and include information on the exact issues where the professionals felt they lacked knowledge. When planning the contents of the guides, the wellbeing services county’s guidelines for older people’s client fees and the orientation guide of the short-term care unit were exploited. Following ethical principles and protecting the privacy of the research subjects, the previously mentioned guidelines and orientation guide, the second questionnaire, and the guides will not be included in this thesis report. Based on the results, it can be concluded that there was a clear need for this thesis and the guides created in its practical section.
Ikääntyneen hoidon ja hoivan tarpeen ollessa ympärivuorokautista, on hänen ainoana vaihtoehtona pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikköön eli pitkäaikaishoitoon muuttaminen. Tässä opinnäytetyössä siirtymisprosessilla tarkoitetaan sitä, kun lyhytaikaishoidossa oleva ikääntynyt saa myönteisen päätöksen jäädä odottamaan pitkäaikaishoitopaikkaa. Tämän tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat ikääntyneeseen ja ikääntyneiden sosiaalihuoltoon liittyvät käsitteet ja tietoperusta sekä tutkimuksen aiheeseen liittyvät aiemmat tutkimukset. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen myös määrällisen tutkimuksen elementtejä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksen avulla kahdella eri kyselyllä: Ensimmäinen kysely keräsi työntekijöiden kokemuksia ja mielipiteitä. Toisella kyselyllä kerättiin suunniteltuihin oppaisiin palautetta ja kehittämisehdotuksia. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin ja tilastollisten menetelmien avulla.
Tutkimustuloksista selvisi, etteivät ikääntyneiden sosiaalihuollon ammattilaiset kokeneet siirtymisprosessiin liittyvää työnjakoa selkeäksi. Työnjaon epäselvyyden lisäksi epäkohdiksi nostettiin riittämätön tiedonsaanti ammattilaisten työn tueksi. Puutteita koettiin olevan myös ikääntyneen ja hänen omaistensa tiedonsaannissa. Toiminnallisiin tuotoksiin eli oppaisiin saatiin tuloksien pohjalta liitettyä asiasisältöä juuri niistä asioista, joiden osaamisessa ammattilaiset kokivat puutteita. Oppaiden asiasisällön suunnittelussa käytettiin apuna hyvinvointialueen omaa ikäihmisten asiakasmaksujen ohjekirjaa sekä lyhytaikaishoitoyksikön perehdytysopasta. Eettisiä periaatteita ja tutkittavien tietosuojaa noudattaen edellä mainittua ohjekirjaa ja perehdytysopasta, toista kyselylomaketta eikä oppaita julkaista tässä opinnäytetyön raportissa. Tutkimustulosten perusteella voidaan johtopäätöksenä todeta, että tälle opinnäytetyölle sekä sen toiminnallisena tuotoksena luoduille oppaille oli selkeä tarve.
When an older person needs care and assistance round the clock, the only option is to move to a long-term care unit. In this thesis this transition from short-term care to long-term care is called the transition process. The theoretical framework of the thesis consists of concepts and knowledge related to older person and social welfare for older people, as well as previous research relevant to the topic of the thesis. The thesis was conducted as a qualitative study, also exploiting elements of quantitative research. The research data were collected through a survey using two different questionnaires: the first questionnaire gathered professionals’ experiences and perspectives, and the second questionnaire collected feedback and development suggestions for the planned guides. The obtained data were analyzed using inductive content analysis and statistical methods.
The results revealed that professionals working in social welfare for older people found the workload distribution related to the transition process unclear. In addition to the ambiguity of the workload distribution, insufficient information to support professionals’ work was also identified as a defect. Defects were also found in the older persons’ and their relatives’ access to information. The contents of the guides were based on the research results and include information on the exact issues where the professionals felt they lacked knowledge. When planning the contents of the guides, the wellbeing services county’s guidelines for older people’s client fees and the orientation guide of the short-term care unit were exploited. Following ethical principles and protecting the privacy of the research subjects, the previously mentioned guidelines and orientation guide, the second questionnaire, and the guides will not be included in this thesis report. Based on the results, it can be concluded that there was a clear need for this thesis and the guides created in its practical section.