Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vintage verkkokaupan perustaminen - ideasta yritykseksi

Harjunpää, Anni (2024)

 
Avaa tiedosto
Harjunpaa_Anni.pdf (1.925Mt)
Lataukset: 


Harjunpää, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031510
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on ilman toimeksiantajaa toteutettava työ, jossa tavoitteena on luoda ammattimainen, toimeenpantava ja asiantunteva liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma perustettavalle vintage-muotia myyvälle verkkokaupalle. Yritys, jolle opinnäytetyön produkti toteutetaan, kulkee työssä nimellä Vintage X. Työhön valittu sisältö on rajautunut sen mukaan, mitkä liiketoiminnan aloituksen kannalta ovat yritystoiminnalle keskeisimpiä.

Pikamuodin vallatessa maailmaa, ja ihmisten kulutuksen lisääntymisen vuoksi, tekstiilijätettä kerääntyy kaatopaikoille rekkalasteittain joka päivä. Second-hand ja vintage-muoti ovat vastuullisimpia vaihtoehtoja kuluttaa muotia, ja trendit osoittavat vintage-muodin suosion jatkavan nousuaan. Kiertotalouden lisääntyessä ylikuluttaminen on edelleen suuri ongelma, johon ratkaisuna on kuluttamisen vähentäminen ja laadukkaampiin, kestävämpiin vaatteisiin panostaminen.

Vintage X:n liikeideana on myydä käytettyä designer-vintage-muotia. Omassa kategoriassaan, eli designer-vaatteita ja -asusteita myyvänä verkkokauppana Suomessa, Vintage X:n valikoima erottuu muista alan toimijoista ajankohtaisuutensa, trendikkyytensä ja huippumuodin valikoiman ansioista.

Liiketoimintasuunnitelma käsittelee perustettavan yrityksen arvot, mission ja vision, Business Model Canvasin, SWOT-analyysin sekä markkinoiden ja kilpailijoiden kartoittamisen. Business Model Canvas pitää sisällään yrityksen arvolupauksen, asiakassuhteiden hallinnan, asiakas-segmentoinnin, kanavat, joilla asiakkaat tavoitetaan, käytössä olevat resurssit, ydintoiminnot, kumppanit, kustannusrakenteen sekä tulovirrat. SWOT-analyysissä puolestaan keskitytään yrityksen vahvuuksiin, heikkouksiin, mahdollisuuksiin sekä uhkiin, joita liiketoiminnassa voidaan joutua kohtaamaan. Näitä teemoja käsittelemällä saadaan kattava ja monipuolinen kuva liiketoiminnasta ja sen onnistumismahdollisuuksista. Työssä käsitellään myös yrityksen markkinointiin liittyviä käsitteitä ja toimintatapoja sekä yrityksen brändin ja brändi-ilmeen merkitystä markkinoinnissa ja brändin rakentumisessa.

Päätuotokset, eli liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma, onnistuivat tavoitteisiin peilaten oikein hyvin. Suunnitelmat ovat toteutuskelpoisia ja uskottavia tuotoksia, jotka huomioivat markkinoiden tilanteen sekä liiketoiminnan tärkeät toiminnot.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste