Developing key success factors for a car industry company internationalization process
Maunula, Timi (2024)
Maunula, Timi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031525
Tiivistelmä
This thesis examines the process of internationalization in the automotive sector. It starts by reviewing the theoretical foundations of internationalization, such as Solberg's nine strategic windows and PEST analysis, without forgetting digital opportunities. The paper discusses how companies use different methods of internationalization, such as exporting, licensing, franchising, strategic alliances or foreign direct investment. The choice between these mostly depends on economic resources, market readiness and organizational capacity.
Digital tools facilitate internationalization by lowering market access barriers and enabling market entry without significant physical investment. E-commerce, e.g. online shopping, data analytics and digital marketing are critical factors that will enable easier expansion into global markets.
The automotive market in Finland is also undergoing a transformation, due to a significant decline in new vehicle registrations, supply chain disruptions and changing customer preferences. Companies need to find new opportunities by expanding their business beyond Finland's borders and, when expanding abroad, to understand cultural differences and local regulations to ensure a successful new market.
This thesis analyses the market entry process of a European car industry company into Finland. Key success factors in this process were solid market research, leveraging existing networks, adapting to local needs, and maintaining flexibility in the face of external shocks such as COVID-19 and geopolitical tensions.
Success in the internationalization process requires an understanding of market dynamics, the creation of value propositions tailored to customer needs and a combination of standardized and local strategies. The thesis resulted in the creation of a process diagram to support the implementation of a successful internationalization process. The process map was reviewed by the target company and was modified to improve it based on the feedback received.
By combining theory and practice, this thesis provides a practical approach for automotive companies to start a successful and successful internationalization process.
Tämä opinnäytetyö tutkii kansainvälistymisprosessia autoalalla. Se alkaa käymällä läpi kansain- välistymisen teoreettisia perusteita, kuten Solbergin yhdeksää strategista ikkunaa ja PEST-analyysia, unohtamatta digitaalisia mahdollisuuksia. Työssä käydään läpi, kuinka yritykset käyttävät kansainvälistymiseen erilaisia menetelmiä, kuten vientiä, lisensointia, franchisingia, strategisia liitoutumia tai suoria ulkomaisia investointeja. Valinta näiden välillä riippuu useimmiten taloudellisista resursseista, markkinavalmiudesta ja organisatorisista valmiuksista.
Digitaaliset välineet helpottavat kansainvälistymistä alentamalla markkinoille pääsyn esteitä ja mahdollistamalla markkinoille pääsyn ilman merkittäviä fyysisiä investointeja. Sähköinen kaupankäynti esimerkiksi verkkokaupoissa, data-analytiikka ja digitaalinen markkinointi ovat kriittisiä tekijöitä, jotka mahdollistavat laajentumisen globaaleille markkinoille aiempaa helpommin.
Myös automarkkina Suomessa on murroksessa, tämä johtuu uusien ajoneuvojen rekisteröintien merkittävästä vähenemisestä, toimitusketjun häiriöistä ja asiakkaiden muuttuvista mieltymyksistä. Yritysten on löydettävä uusia mahdollisuuksia laajentamalla liiketoimintaansa Suomen rajojen ulkopuolelle ja ulkomaille laajentaessaan selvitettävä kulttuuriset eroavaisuudet ja paikallinen sääntely, jotta he voivat varmistaa menestyksekkään uuden markkinan.
Tässä opinnäytetyössä analysoidaan erään eurooppalaisen autoteollisuusyrityksen laajentu- mista Suomeen. Keskeisiä menestystekijöitä tässä prosessissa olivat vankka markkinatutkimus, olemassa olevien verkostojen hyödyntäminen, sopeutuminen paikallisiin tarpeisiin ja joustavuu- den säilyttäminen ulkoisten häiriöiden kuten COVID-19 ja geopoliittisten jännitteiden aiheuttamana.
Kansainvälistymisprosessissa onnistuminen edellyttää markkinoiden dynamiikan ymmärtämistä, asiakkaiden tarpeisiin räätälöityjen arvolupausten luomista ja standardoitujen ja paikallisten stra- tegioiden yhdistelmää. Opinnäytetyön lopputuloksena luotiin prosessikaavio onnistuneen kansainvälistymisprosessin läpiviennin tueksi. Prosessikarttaa testattiin kohdeyrityksen johtoryhmän kokouksessa ja sitä muokattiin paremmaksi saadun palautteen perusteella.
Tämä opinnäytetyö antaa yhdistelemällä teoriaa ja käytäntöä, käytännöllisen lähestymistavan autoalan yrityksille aloittaa onnistunut ja menestyksekäs kansainvälistymisprosessi.
Digital tools facilitate internationalization by lowering market access barriers and enabling market entry without significant physical investment. E-commerce, e.g. online shopping, data analytics and digital marketing are critical factors that will enable easier expansion into global markets.
The automotive market in Finland is also undergoing a transformation, due to a significant decline in new vehicle registrations, supply chain disruptions and changing customer preferences. Companies need to find new opportunities by expanding their business beyond Finland's borders and, when expanding abroad, to understand cultural differences and local regulations to ensure a successful new market.
This thesis analyses the market entry process of a European car industry company into Finland. Key success factors in this process were solid market research, leveraging existing networks, adapting to local needs, and maintaining flexibility in the face of external shocks such as COVID-19 and geopolitical tensions.
Success in the internationalization process requires an understanding of market dynamics, the creation of value propositions tailored to customer needs and a combination of standardized and local strategies. The thesis resulted in the creation of a process diagram to support the implementation of a successful internationalization process. The process map was reviewed by the target company and was modified to improve it based on the feedback received.
By combining theory and practice, this thesis provides a practical approach for automotive companies to start a successful and successful internationalization process.
Tämä opinnäytetyö tutkii kansainvälistymisprosessia autoalalla. Se alkaa käymällä läpi kansain- välistymisen teoreettisia perusteita, kuten Solbergin yhdeksää strategista ikkunaa ja PEST-analyysia, unohtamatta digitaalisia mahdollisuuksia. Työssä käydään läpi, kuinka yritykset käyttävät kansainvälistymiseen erilaisia menetelmiä, kuten vientiä, lisensointia, franchisingia, strategisia liitoutumia tai suoria ulkomaisia investointeja. Valinta näiden välillä riippuu useimmiten taloudellisista resursseista, markkinavalmiudesta ja organisatorisista valmiuksista.
Digitaaliset välineet helpottavat kansainvälistymistä alentamalla markkinoille pääsyn esteitä ja mahdollistamalla markkinoille pääsyn ilman merkittäviä fyysisiä investointeja. Sähköinen kaupankäynti esimerkiksi verkkokaupoissa, data-analytiikka ja digitaalinen markkinointi ovat kriittisiä tekijöitä, jotka mahdollistavat laajentumisen globaaleille markkinoille aiempaa helpommin.
Myös automarkkina Suomessa on murroksessa, tämä johtuu uusien ajoneuvojen rekisteröintien merkittävästä vähenemisestä, toimitusketjun häiriöistä ja asiakkaiden muuttuvista mieltymyksistä. Yritysten on löydettävä uusia mahdollisuuksia laajentamalla liiketoimintaansa Suomen rajojen ulkopuolelle ja ulkomaille laajentaessaan selvitettävä kulttuuriset eroavaisuudet ja paikallinen sääntely, jotta he voivat varmistaa menestyksekkään uuden markkinan.
Tässä opinnäytetyössä analysoidaan erään eurooppalaisen autoteollisuusyrityksen laajentu- mista Suomeen. Keskeisiä menestystekijöitä tässä prosessissa olivat vankka markkinatutkimus, olemassa olevien verkostojen hyödyntäminen, sopeutuminen paikallisiin tarpeisiin ja joustavuu- den säilyttäminen ulkoisten häiriöiden kuten COVID-19 ja geopoliittisten jännitteiden aiheuttamana.
Kansainvälistymisprosessissa onnistuminen edellyttää markkinoiden dynamiikan ymmärtämistä, asiakkaiden tarpeisiin räätälöityjen arvolupausten luomista ja standardoitujen ja paikallisten stra- tegioiden yhdistelmää. Opinnäytetyön lopputuloksena luotiin prosessikaavio onnistuneen kansainvälistymisprosessin läpiviennin tueksi. Prosessikarttaa testattiin kohdeyrityksen johtoryhmän kokouksessa ja sitä muokattiin paremmaksi saadun palautteen perusteella.
Tämä opinnäytetyö antaa yhdistelemällä teoriaa ja käytäntöä, käytännöllisen lähestymistavan autoalan yrityksille aloittaa onnistunut ja menestyksekäs kansainvälistymisprosessi.