Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Elämyksellisyyden blueprint K-pop syntymäpäiväkahvilatapahtumalle

Moisio, Venla (2024)

 
Avaa tiedosto
Moisio_Venla.pdf (1.473Mt)
Lataukset: 


Moisio, Venla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031530
Tiivistelmä
Korealainen popkulttuuri ja K-pop musiikkigenrenä ovat suositumpaa kuin koskaan aikaisemmin, ja sen myötä myös kysyntä K-pop-aiheisille tapahtumille kasvaa jatkuvasti. K-popia ympäröivä fanikulttuuri on ainutlaatuinen. Fanien ja artistien välinen tunneside on tarkkaan suunniteltu ja taustalla vaikuttaa tarve kokea yhteisöllisyyttä, merkityksellisyyden tunnetta ja henkilökohtaista vuorovaikutusta. Yksi fanikulttuuria ilmentävä tapahtumamuoto on syntymäpäiväkahvilatapahtuma, jonka juuret ovat korealaisessa kahvilakulttuurissa. Syntymäpäiväkahviloissa fanit voivat yhdessä juhlistaa artistin tai julkisuuden henkilön syntymäpäivää. Tapahtumat järjestetään faneilta faneille, eivätkä ne vaadi niiden kohteena olevalta artistilta mitään.

Tämän produktityyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda elämyksellisyyden blueprint K-pop aiheiselle syntymäpäiväkahvilatapahtumalle Suomessa. Blueprint laadittiin tietoperustan sekä luotujen asiakasprofiilien avulla ja se on käytännöllinen työkalu, joka ilmentää kohderyhmän arvoja ja tarpeita sekä luo visuaalisen kehyksen elämyksen muotoutumisesta. Opinnäytetyö koostuu sekä teoria- että produktiosuudesta, jonka tietoperustassa syvennytään K-pop fani- ja idolikulttuurin lisäksi elämystalouteen sekä erityisesti teemaan ja vuorovaikutukseen kävijän elämyksen muotoutumisessa. Näkökulmien valinta perustellaan termien merkityksellä K-pop fanikulttuurissa sekä tapahtumakonseptin ainutlaatuisuudella suomalaisessa K-pop-tapahtumaympäristössä.

Työn produktiosuudessa kuvataan tapahtuman suunnittelu ja toteutus ja miten niissä hyödynnettiin tietoperustassa tehtyjä havaintoja, erityisesti teemaa ja vuorovaikutusta. Työtä varten segmentoitiin kohderyhmä ja luotiin asiakasprofiilit, joiden tarpeet ja arvot huomioitiin blueprintissä. Blueprint kuvaa asiakkaan polkua tapahtumassa sekä nostaa esille elämyksen muotoutumiseen vaikuttavia yksityiskohtia tapahtumaa ennen, sen aikana ja sen jälkeen. Blueprintissä tuodaan myös esille tapahtuman elämyksellisyyden huippuhetket sekä mahdollisuudet jatkokehityksen kannalta. Tulevaisuuden tapahtumien laadun ja asiakasymmärryksen parantamiseksi kävijöillä teetätettiin palautekysely, josta kerätyn palautteen perusteella pohdittiin tapahtuman kehityskohteita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste